De beste platenspelers

…en het draait nog steeds. De goede oude plaat heeft ook in het digitale tijdperk niets van zijn charme verloren – hij zal de cd waarschijnlijk zelfs overleven. Dit is niet zo vergezocht, gezien het feit dat de plaat al in de jaren tachtig met het verschijnen van de zilveren schijven dood werd verklaard, maar het draait nog steeds. Dit kan niet gezegd worden van de CD, want die is al lang ingehaald door andere digitale formaten.

Over digitaal gesproken: sinds de introductie van het baanbrekende MP3-formaat in de jaren negentig van de vorige eeuw zijn de dataformaten waarin audiogegevens beschikbaar worden gesteld, verveelvoudigd. Tegelijkertijd is de vraag naar kwaliteit aanzienlijk toegenomen. Zo speelt het nogal verlieslatende MP3-formaat nu alleen nog maar een nicherol.

Waarom platenspelers?

Een van de redenen voor het succes van het MP3-formaat was de geringe benodigde ruimte op de opslagmedia en tijdens de transmissie. Maar zowel de ruimte op de opslagmedia als de overdrachtssnelheid van de data spelen nauwelijks nog een rol. Vandaag de dag wordt er gebruik gemaakt van streaming, de hoge datasnelheden maken de overdracht van bijna verliesvrije audio-data mogelijk en vooral betaalbaar. Bij het streamen blijft de muziek meestal op de servers van dienstverleners als Deezer, Tidal, Qobuz etc. staan. Opslagruimte is alleen nodig voor de archivering en is, zoals gezegd, geen probleem meer.

Misschien is dit soort muziekconsumptie op de lange termijn wel voordeliger dan nadelig voor de plaat, want vinylplaten zijn bijna uitsluitend mechanisch, van de gegevensdrager tot de speler, en de mechanica die zelfs tijdens het werken kan worden bekeken – waardoor de muziek weer een bijzondere ervaring wordt – is gegarandeerd vertraagd.

Redenen genoeg dus om een kijkje te nemen in de voortdurend groeiende markt van draaitafels.

Ondanks de relatief eenvoudige constructie is niet elke draaitafel gelijk aan de andere, dus hebben we de test in twee categorieën verdeeld die een fundamenteel verschil maken: ten eerste de klassieke apparaten met uitsluitend analoge uitgang – om een oude of nieuw verworven hobby te verwennen. Vervolgens de apparaten met minstens één digitale interface – voor het archiveren van de platencollectie op de harde schijf of voor het streamen via Bluetooth of zelfs LAN en WLAN.

Het pure onderwijs – analoge muziekweergave

De naald van de pick-up beweegt door de groef van de plaat en zet de resulterende mechanische horizontale en verticale trillingen om in elektrische signalen. Deze signalen worden vervolgens rechtstreeks naar de hifi-versterker of -ontvanger gestuurd via een cinchkabel en klinken dan – versterkt – als muziek uit de luidsprekers. In tegenstelling tot de CD-speler of de radiotuner is het signaal van de pick-up zeer klein en is het om productieredenen op een quasivervormde manier in de plaat geknipt.

Om ervoor te zorgen dat het nog steeds luid genoeg en vooral onvervormd uit de luidspreker komt, hebben sommige hifi-versterkers een speciale phono-ingang die het signaal dienovereenkomstig egaliseert en voorversterkt tot een bepaald niveau. Niet alle ontvangers of hifi-versterkers hebben zo’n geïntegreerde equalizervoorversterker, zodat veel draaitafels standaard al zijn uitgerust met een bijbehorende voorversterker, ze kunnen dan direct worden aangesloten op de AUX of een andere ingang.

De meeste van onze testapparaten hebben al een voorversterker ingebouwd, maar in de meeste gevallen kan deze naar behoefte worden in- of uitgeschakeld. Uitschakelen is altijd de moeite waard als de hifi-versterker al een zeer goede phono-voorversterker heeft. In dit geval kan het eigen oor beslissen.

Moderne tijden – draaitafels met digitale interfaces

Om oude of nieuwe platencollecties te kunnen archiveren of beschikbaar te maken voor mobiele apparaten en/of een netwerk, beschikken veel platenspelers over minstens één USB-aansluiting. Zelfs Bluetooth en LAN of WLAN hebben al lang hun weg gevonden in de analoge wereld van het vinyl. Een voorversterker is altijd geïntegreerd, omdat deze het signaal moet voorbereiden op de digitale uitgangen.

Dus als u denkt aan het digitaliseren van uw vinylcollectie, bent u in goede handen in de juiste categorie. Maar ook hier geldt: wat de naald van de pickup niet uit de groef komt, blijft tijdens de digitale weergave verborgen. Daarom moet er aandacht worden besteed aan een minimale kwaliteit van de draaitafel, en daarom hebben we speciale aandacht besteed aan de afspeelkwaliteit – met alle geteste draaitafels.

Aandrijving: direct of met de riem?

De draaitafel moet draaien, anders krijgt de naald geen enkele noot uit de groef. Dit vereist een motor die niet alleen de draaischijf in beweging zet, maar er ook voor zorgt dat de snelheid van 331/3 (voor LP’s), of 45 (voor singles) omwentelingen per minuut minutieus wordt aangehouden. Sommige draaitafels bieden zelfs de 78 omwentelingen per minuut, die je nodig hebt voor de nog oudere schellakplaten, waarvoor dan meestal een andere naald nodig is.

Bij alle snelheden moet de motor zo stil mogelijk werken en ook de trillingen, die bij bijna elke elektromotor optreden, zo ver mogelijk van de platenspeler en dus van het record en de pick-up vandaan houden, anders wordt het saaie motorgeluid onaangenaam merkbaar als een zogenaamd gerommel in de luidspreker.

Motorgeluiden moeten worden uitgefilterd

In het begin was er de zogenaamde frictiewielaandrijving, waarbij een rubberwiel tussen de motoras en de schotel voor de aandrijving zorgde. Deze verbinding had echter een ernstig nadeel: zelfs de kleinste onbalans van de motoras, gebreken in het wrijvingswiel of gehard rubber brachten het aandrijfgeluid via de schotel en de schotel over op de naald. Deze en andere laagfrequente ruis werd onderdrukt door het zogenaamde rommelfilter op de versterker.

Voor zover ik weet, bestaat de frictiewielaandrijving alleen in enkele oude schatten of een paar exoten. In de momenteel geproduceerde draaitafels worden twee soorten aandrijvingen gebruikt. De meest voorkomende is de riemaandrijving, waarbij een rubberen riem om de motoras en de draaischijf of de zogenaamde subplaat eronder wordt geplaatst. Deze rubberen riem ontkoppelt een groot deel van het motorgeluid en absorbeert ook eventuele synchronisatieschommelingen. Een nadeel van de riemaandrijving is de tijd die de draaischijf nodig heeft om op snelheid te komen en ook de tijd die nodig is om te vertragen.

Dit is echter vooral vervelend voor platenliefhebbers die graag hun handen vuil maken, dj’s dus. Als je graag in een club of privé speelt, wil je de snelheid en de richting van de naald door de groef beheersen – dit krassen werd uitgevonden door discjockeys in het midden van de jaren 70 en wordt nog steeds zo virtuoos geoefend dat ze volledig nieuwe geluiden creëren. Dit kan nog steeds het beste met de analoge platenspeler, maar niet met de relatief trage riemaandrijving.

Je zet de draaikrans direct op de motoras en hij kleeft aan het gaspedaal. De motor kan volledig worden uitgeschakeld door op een knop te drukken, dus aangezien de schotel alleen met de hand wordt gedraaid, als u vergeet hem uit te schakelen, neemt de motor deze vreemde controle meestal niet slecht op. De klassieke vertegenwoordiger – en nog steeds een geprefereerde DJ-werkgelegenheid – is de Technics SL 1200.

De directe aandrijving heeft echter ook nadelen: De motor moet met een precieze, absoluut constante snelheid draaien, hij mag geen enkel geluid maken, dat in dit ontwerp natuurlijk direct op de plaat en de naald wordt overgebracht. Er zijn zulke motoren, maar ze hebben ook hun prijs. Toch hebben we een direct aangedreven draaitafel gevonden die zijn werk heel goed doet zonder het budget te veel te belasten.

Subchassis, grond- en schotelaandrijving

Net als bij de draaischijfaandrijving heeft de hele aandrijving verschillende uitvoeringen – allemaal om de externe storing zo laag mogelijk te houden. Dit zijn voornamelijk mechanische verstoringen, het zogenaamde impactgeluid wordt beschouwd als de grootste verstoringsfactor. Stel je een appartement voor in een oud gebouw met een vloer van houten planken: Op deze verdieping plaatsen we een tafel en daarbovenop de platenspeler. Elke keer dat de vloer wordt betreden en dus begint te trillen, worden deze trillingen via de tafel, de draaitafel en via de plaat rechtstreeks op de naald overgebracht. Het begint meteen te stuiteren op de maat van de stappen en glijdt met een luid, krassend geluid, mogelijk over de plaat heen.

Wat zijn de stoorbronnen?

Hoewel dit scenario waarschijnlijk het ergste geval van storing is bij het afspelen van een plaat, is het verreweg niet ongewoon. Naast de gerichte, ontkoppelde positionering van de draaitafel – in het beschreven scenario zou een solide plank op een stabiele wand de eerste keuze zijn – zijn er ook constructieve maatregelen om mechanische invloeden weg te houden van de plaat, de naald, de pick-up en de onderarm. Dat geldt overigens ook voor de luidsprekers die de muziek van de plaat weergeven, omdat ze de lucht in beweging zetten, die in geval van twijfel terugzwaait naar de draaitafel – ook hier is dus de juiste afstand nodig en natuurlijk constructieve maatregelen zoals een kap.

Al bij de eerste draaitafels werden de eigenlijke aandrijving, d.w.z. draaitafel, motor, onderarm en de bijbehorende lagers met spiraalveren van de basis losgekoppeld. Thorens heeft dit principe geperfectioneerd en de draaischijf en onderarmunit met veren van het zogenaamde frame, het houten frame, ontkoppeld. In het frame is de motor op zijn beurt weer ondergebracht, die vervolgens met behulp van rubbers of veren extra wordt gemonteerd om te oscilleren. De riem als enige directe verbinding tussen motor en draaitafel absorbeert de eventueel resterende trillingen. Dit constructieprincipe werd gekopieerd en verbeterd door andere fabrikanten en is vandaag de dag nog steeds te vinden, maar dan wel in regio’s met hogere prijzen.

Maar er is nog een andere manier: massa wordt over het algemeen als inert beschouwd – hoe meer massa, hoe inerter of moeilijker het is om in trilling te komen. Transrotor is waarschijnlijk een van de bekendste fabrikanten van zogenaamde massadraaitafels: Een zeer zware draaischijf zit op een hoognauwkeurig lager en wordt aangedreven door een niet minder massieve motor, die volledig gescheiden van de draaischijf is opgesteld alsof hij zich op een eiland bevindt. De enige verbinding is een dunne aandrijfriem en natuurlijk de basis waarop beide uiteindelijk staan. De onderarm staat op dezelfde voet als de draaischijf.

Er zijn verschillende benaderingen van de constructie

Beide bouwmethoden zijn complex en daarom kostbaar om te produceren – en niet minder complex om thuis op te zetten en aan te passen, afgezien van het transport. Een vindingrijke ontwikkelaar, vermoedelijk van Rega, ging in het midden van de jaren zeventig een heel andere weg; onderarm, draaischijf en aandrijfmotor kregen een gemeenschappelijke basis. De slim gekozen materiaalmix zorgt voor de grootst mogelijke demping, ook zonder massa of veer. De ontkoppeling van de basis wordt verzorgd door voeten, die ook de meeste trillingen die daar optreden doorslikken zonder ze door te geven aan de basis en de draaischijf – de schotel-draaischijf is geboren.

Voordelen zijn het relatief lage gewicht, de eenvoudige installatie en niet in de laatste plaats de eenvoudigere en dus goedkopere productie. Niet alleen de Britten hebben de platenspeler geleidelijk aan geoptimaliseerd, maar ook het bedrijf Pro-Ject, gevestigd in Oostenrijk met productiefaciliteiten in Tsjechië, gaat door met het ontwikkelen en produceren van de platenspelers – en niet alleen onder eigen label. Ondanks de hausse in de draaitafels hebben we lange tijd niet de hoeveelheden van de jaren ’70 of ’80 kunnen bereiken, zodat in de midden en lagere prijsregio’s vooral platenspelers worden aangeboden, die ook in kleinere hoeveelheden nog goedkoop kunnen worden geproduceerd. Bovendien zijn ze ook heel gemakkelijk te onderhouden als ze zijn opgesteld en in werking zijn, wat niet alleen goed is voor beginners.

MM of MC – Concurrentie van de systemen

De pickup bepaalt het geluid, althans in de hoofdzaak, want het moet ook nauwkeurig worden afgesteld om alles uit de groef te krijgen die erin zit. De mechanische doorbuiging van de groef, die de naald zo nauwkeurig mogelijk volgt, wordt dan omgezet in een elektrisch signaal. Er zijn twee, eigenlijk drie verschillende principes van hoe de mechanische beweging een elektrisch signaal wordt: In het MM-systeem (Moving Magnet) beweegt een magneet in een spoel, waardoor er spanning ontstaat in het millivoltbereik. In het MC-systeem (Moving Coil) daarentegen beweegt een spoel in een magnetisch veld, het signaal is meestal veel lineairer en preciezer, maar beweegt in het bereik van 100-en microvolt, dus slechts ongeveer een tiende van de uitgangsspanning van een MM-systeem. Er is dus een andere phono-voorversterker nodig dan voor een MM-systeem.

Uitzonderingen zijn de zogenaamde high-output MC-systemen, die zonder problemen op een MM phono-ingang kunnen worden aangesloten, maar deze zijn vrij zeldzaam. Bij een MC-systeem kan je de naald niet apart vervangen, in dit geval moet het hele systeem vervangen worden na overeenkomstige slijtage, wat meestal vrij duur is. Er waren en zijn echter nog steeds enkele uitzonderingen.

De derde variant zijn de zogenaamde MI-systemen (Moving Iron), zoals die bijvoorbeeld door Grado worden geproduceerd. De uitgangsspanning komt overeen met die van een MM-systeem, sommige zijn uitgerust met verwisselbare naaldaanzet, andere niet. De meeste MM-systemen zijn relatief goedkoop door het nog steeds hoge aantal stuks, bovendien kan de naaldinzet bij slijtage worden vervangen, ver onder de prijs van een heel systeem.

Zwart Goud – Waar haal je vinylplaten?

Gelukkig is de verzamelaar van het zwarte goud slechts gedeeltelijk afhankelijk van de tweedehandsmarkt, tenzij hij op zoek is naar zeer zeldzame geperste platen. Gemeenschappelijke etiketten geven hun klassiekers opnieuw uit en schrikken niet terug voor marketingmaatregelen om ze dienovereenkomstig te presenteren: Zo zijn er The Beatles, Pink Floyd en anderen geperst in extra zwaar (dik) 180 grams vinyl, is de muziek geremasterd, waar beschikbaar zijn de originele bandopnames gebruikt, analoog natuurlijk, of er verschijnen out-takes, testopnames of andere nog niet eerder uitgebrachte werken uit welke bron dan ook.

Naast de heruitgave van vele bekende werken, brengen kunstenaars en labels hun werken nu vaak op meerdere manieren op de markt; naast de digitale uitgave op CD of via streaming service is er dan ook nog een album op vinyl.

Ook het surfen in platenwinkels, zoals “Die Schallplatte” in Duisburg, wordt ondanks de online handel weer modern, met een selectie van tweedehands schatten, heruitgegeven klassiekers en nieuwe albums.

De charme van oude platenzaken keert terug

Het is ook andersom; er zijn vinylplaten die worden geleverd met een voucher of QR-code die je kunt gebruiken om het album te downloaden naar je smartphone als je onderweg bent: De ervaring leert dat draaitafels moeilijk te gebruiken zijn als mobiele afspeelapparatuur.

De grote vraag heeft echter ook een aantal nadelen; de meeste perserijen hebben hun machines uiterlijk aan het eind van het laatste millennium stilgelegd of, erger nog, gesloopt. Hoewel er in Tsjechië al enige tijd een grote persfabriek is en er de laatste jaren ook een goed handvol persfabrieken in dit land in gebruik zijn genomen, is dit zeker niet voldoende om aan de vraag te voldoen, vooral omdat veel persfabrieken gespecialiseerd zijn in zeer kleine hoeveelheden of andere, speciale perswerkzaamheden, zodat een wachttijd van enkele weken of zelfs maanden niet ongewoon is.

Onze lijst met zorgvuldig gekozen platenspelers:

  1. favorietli-thumbnail
    THORENS TD 202
    De Thorens TD 202 platenspeler is een complete, stevig gebouwde platenspeler. Deze Thorens platenspeler wordt compleet met element, stofkap en ingebouwde phono voorversterker met USB-uitgang geleverd, zodat hij werkelijk ‘Plug-n-Play’ is. En vinyl digitaliseren is dus ook mogelijk.

  2. li-thumbnail
    YAMAHA MUSICCAST VINYL 500
    De MusicCast VINYL 500 is met de allergrootste aandacht ontworpen om geluid zo getrouw mogelijk weer te geven, precies zoals muziek bedoeld is. Deze platenspeler heeft een rechte arm voor een open geluid en een motor met snaaraandrijving om bijgeluiden door trillingen zoveel mogelijk te beperken.

  3. li-thumbnail
    DENON DP 400
    Met Denon DP-400 speel je jouw platencollectie. Door de phono equalizer sluit je de platenspeler op iedere versterker of ieder systeem met analoge ingangen aan. Dankzij de Auto Speed Sensor functie worden je platen op een constante snelheid afgespeeld. Hierdoor klinkt het geluid precies. Wanneer je klaar bent met het afspelen van een plaat, gaat de toonarm vanzelf weer omhoog.

[ scroll naar beneden voor een gedetaileerd overzicht ]

FAVORIET

blank

Thorens TD 202

Adviesprijs

599,-

blank

91.663 andere kochten dit product

De Thorens TD 202 platenspeler is een complete, stevig gebouwde platenspeler. Deze Thorens platenspeler wordt compleet met element, stofkap en ingebouwde phono voorversterker met USB-uitgang geleverd, zodat hij werkelijk ‘Plug-n-Play’ is. En vinyl digitaliseren is dus ook mogelijk. 

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

“Bijzondere platenspeler dat voldoet aan de verwachting”

Geluid is kwalitatief goed. De warme klanten komen goed naar voren. Ik ben vooral te spreken over het automatisch starten en stoppen van een plaat. Als je van afwisseling houd is het ook mogelijk om handmatig een plaat in te starten of te stoppen, ideaal dus! Het design is rustig en strak, mooi apparaat!

Frans Halsema

Toch is de draaischijf niet alleen uitstekend gefabriceerd, hij ziet er ook nog eens heel mooi uit, wat zeker niet alleen te danken is aan de zwarte hoogglansafwerking. Zoals gebruikelijk wordt de Thorens niet in volledig gemonteerde staat geleverd: De draaischijf, de motorkap, het contragewicht en de kopschaal met het gemonteerde pick-up systeem zijn allemaal apart en goed vastgezet in de box. Maar dit betekent ook dat men na het uitpakken aan het toestel moet werken tot het klaar is om te spelen.

Mede dankzij de goede instructies gaat de assemblage goed. In het algemeen, zoals bij de assemblage van de meeste draaitafels, “geduld is de moeder van de porseleinen doos” – dus je moet wat tijd en ontspanning nemen.

Het contragewicht zit snel op zijn plaats, de kopschaal met het reeds gemonteerde pick-up systeem wordt ook onfeilbaar vastgeschroefd. De plaat is gemaakt van vrij dun plaatstaal met een kabel die in de rand is gelijmd. Aan de ene kant moet deze maatregel zorgen voor voldoende massa zodat de schotel – eenmaal in beweging – zijn snelheid zo constant mogelijk houdt; aan de andere kant moet de schotel waarschijnlijk mechanisch tot rust komen, omdat de pickup zijn informatie uitsluitend uit de schotelgroef moet halen, een schotel stoort alleen als een klein belletje als hij een eigen akoestisch leven ontwikkelt. Het is mogelijk om dit te doen, andere fabrikanten gebruiken andere materialen of maken de metalen schotel gewoon steviger, zodat hoorbare trillingen niet eens optreden.

De betrouwbare specificaties op de Thorens TD 202 laten niet alleen de juiste afstelling van de bijgeleverde pick-up toe, maar ook experimenten met andere, hoogwaardige pick-ups. Dit alles echter in zijn tijd, omdat de Thorens niet onze favoriet zouden zijn geworden als we reden hadden gehad om het in principe te bekritiseren. De pick-up, ook gemeten met het meetrecord, staat buiten kijf. De luistertest bevestigt dit niet alleen, maar onthult ook de veel complexere kwaliteiten van de onderarm/vleugelcombinatie.

Niet voor niets heeft Thorens gekozen voor de AT95E van de specialist Audio-Technica. In combinatie met de draaitafel, en perfect afgesteld, haalt de fijne naald de fijnste geluiden uit de groef; hij reikt tot diep in de baskelder, veel dieper dan de iets goedkopere AT3600 van dezelfde fabrikant, die in veel goedkopere apparaten wordt gebruikt. Aan de andere kant wordt het midden/hoge frequentiebereik niet verwaarloosd; het is zeer fijn opgelost, vooral stemmen komen het best tot hun recht. Het geluidsbeeld biedt zowel breedte als diepte, het lokaliseren van instrumenten of performers is bijna vlekkeloos, zodat men snel vergeet dat men eigenlijk in de woonkamer voor de luidsprekers zit.

GOEDE KEUZE

Yamaha MusicCast Vinyl 500

Adviesprijs

599,-

77.593 andere kochten dit product

Een compleet nieuwe luisterervaring. Dit is de MusicCast VINYL 500.
De MusicCast VINYL 500 is met de allergrootste aandacht ontworpen om geluid zo getrouw mogelijk weer te geven, precies zoals muziek bedoeld is. Deze platenspeler heeft een rechte arm voor een open geluid en een motor met snaaraandrijving om bijgeluiden door trillingen zoveel mogelijk te beperken.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

Yamaha heeft het aangedurfd om de sprong te wagen: na het maken van eigen muziekinstrumenten, zoals rechtopstaande en vleugelpiano’s, multiroom capable via het netwerk en MusicCast, was het slechts een kleine stap om de oudste van alle muziekconserven te integreren in het netwerk met de plaat. Voor zover wij weten is de MusiCast Vinyl 500 de eerste platenspeler die via LAN of WLAN in een netwerk kan worden geïntegreerd. De ontwikkelaars van Yamaha waren waarschijnlijk vooral bezorgd dat de netwerk-draaitafel er nog steeds zou uitzien als een klassieke draaischijf – en dat is een hele mooie.

De gepolijste draaischijf van de Vinyl 500 en in totaal vier bedieningsknoppen steken in het zilver uit tegen het frame en de toonarm, die ook zwart is. Patroon en hoofdschaal zijn voorgemonteerd en zitten apart in de verpakking, net als het contragewicht, de draaischijf en natuurlijk de kap. Alles is vrij snel in elkaar gezet, de echt gedetailleerde en goed geïllustreerde handleiding is ook een onschatbare hulp voor de vinylnieuwkomer bij de volgende afstelling.

Volgens deze handleiding moet het contragewicht worden aangepast aan een volle 3,5 gram, ook hier zijn de afwijkingen op onze meting maximaal tien procent. Het is een beetje anders met de anti-schaatsafstelling; het houdt de naald alleen op koers als hij bijna bij de stop staat (vier op de schaal). Bij deze instelling ligt het scannen losjes in het groene bereik, maar voor de geluidstest moet eerst de verknoping plaatsvinden.

We kennen de MusicCast-app al van andere Yamaha-apparaten, dus we laden hem gewoon op onze smartphone, starten hem op en drukken tegelijkertijd op de “Connect”-knop op de draaitafel. In een eenvoudige netwerkomgeving gaat dit vrij snel, in complexere structuren, bijvoorbeeld twee WLAN-netwerken met verschillende toegangsgegevens en daarbovenop een bekabelde netwerkstructuur, kan de procedure een geduldspel worden. Yamaha weet dit natuurlijk, want voor de veiligheid is de MusiCast Vinyl 500 voorzien van een extra LAN-aansluiting. Maar wat we nog steeds zouden wensen in een draaitafel met streaming en multiroom mogelijkheden is een eindschakelaar die de naald van het record haalt aan het einde en/of de draaitafel stopt.

Overigens kan de muziek via de Bluetooth-interface van de plaat naar een smartphone of andere Bluetooth-ontvanger worden gestreamd. Als alternatief kan de Smartphone worden geïntegreerd om toegang te krijgen tot het MultiCast netwerk, als de versterker geen Bluetooth-interface heeft.

Er is geen USB-interface om uw schatten te digitaliseren, u zou de omweg via het netwerk moeten nemen. Maar als je de Vinyl 500 koopt, wil je altijd en overal naar je vinylschatten luisteren en ze niet op je harde schijf bewaren.

Daarnaast werkt de MusiCast Vinyl 500 ook als een normale of normaal aangesloten draaitafel, een equalizer voorversterker kan indien nodig worden ingeschakeld, dit was voor ons ook de opzet voor de geluidsevaluatie.

Toevallig werd de Yamaha voor het eerst in elkaar gezet en beluisterd voor een test en was in staat om direct te overtuigen. Zwarte, rijke bassen spelen harmonieus samen met briljante middentonen en hoge tonen. Het muzikale podium was prachtig breed opgezet en liet zelfs een goede dieptegradatie horen. Tot nu toe is het zo goed – de eerste draaitafel met de hogere kwaliteit AT95 liet echter al zien dat er nog steeds ruimte is voor verbetering – in alle opzichten. Yamaha moest echter een aantal concessies doen op het gebied van apparatuur, omdat Bluetooth, WLAN en LAN-apparatuur zeker duur is en het pick-up systeem gemakkelijk kan worden geüpgraded dankzij de uitgebreide instelmogelijkheden.

GOEDE KEUZE

Denon DP 400

Adviesprijs

399,-

65.884 andere kochten dit product

Met Denon DP-400 speel je jouw platencollectie. Door de phono equalizer sluit je de platenspeler op iedere versterker of ieder systeem met analoge ingangen aan. Dankzij de Auto Speed Sensor functie worden je platen op een constante snelheid afgespeeld. Hierdoor klinkt het geluid precies. Wanneer je klaar bent met het afspelen van een plaat, gaat de toonarm vanzelf weer omhoog.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon Bekijk prijs bij coolblue

De Denon DP-400 behoort tot het huidige gamma, dat in 2018 werd geïntroduceerd. Naast een buitengewoon design en een geweldige afwerking heeft het ook veel te bieden op het gebied van geluid – wat niet verwonderlijk is, aangezien het is uitgerust met een pick-up uit onze eigen ontwikkeling. Het is daarom veilig om aan te nemen dat de essentiële componenten bijzonder goed op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast verwent de Denon u met een semi-automatisch systeem dat kan worden ingeschakeld, aan het einde van de plaat stopt de draaitafel en wordt de toonarm omhoog gezet.

De DP-400 werd in 2018 samen met zijn collega’s geïntroduceerd. Het is momenteel, naast zijn broer DP450USB met USB-uitgang, het topmodel van Denon. Beide zijn verkrijgbaar in zwart en wit, passen perfect bij het ontwerp van Denon hifi-apparatuur, maar zijn ook in andere omgevingen prima te gebruiken.

Denon laat bij het inpakken en vastzetten van de DP-400 voor transport niets te verbranden; de kopschaal met perfect voorgemonteerd ophaalsysteem wordt ook apart verpakt in de doos, evenals het contragewicht, de draaischijf en de motorkapscharnieren. Natuurlijk heeft de Denon niet de kapscharnieren, maar de kap met de kenmerkende tunnel ter bescherming van de onderarm is al op de aandrijving. Kussens zorgen voor de nodige afstand en de onderarm wordt in de ruststand extra gefixeerd met een draad voor de veiligheid.

De onderarm van de DP-400 is niet recht zoals de meeste andere, maar volgt de zogenaamde “S”-vorm, wat resulteert in een iets betere volgfouthoek. Dit is ook een platenspelerconstructie met riemaandrijving. Bij levering ligt de riem al om de kleinere geïntegreerde binnenplaat heen en wordt daar met een rode band vastgezet. Na plaatsing op het lager wordt de riem over de motoras getrokken met behulp van dit lint, dat te zien is door een van de uitsparingen in de draaischijf.

Het contragewicht wordt op de achterkant van de onderarm geschroefd tot de onderarm in de balans is. De weegschaal wordt op nul gezet en het gewicht wordt dan aangepast aan de waarde in de handleiding. De meting met de tonarmbalans toonde een afwijking van minder dan tien procent: een piekwaarde! De anti-schaatsinstelling is ingesteld op dezelfde waarde die, volgens onze metingen, ook de onderarm perfect op koers houdt.

De kap beschermt de draaischijf alleen als deze niet in gebruik is, dan wordt deze gecentreerd door de as van de draaischijf en verdwijnt de onderarm onder de tunnel. Een vrij zwaar metalen blok met verschillende uitsparingen is inbegrepen, dit is waar de kap is geparkeerd – als je wilt, kun je daar leunen en de platen of de covers van het huidige record bij de hand hebben.

Aan de achterzijde bevindt zich het aansluitpaneel met twee schakelaars: één voor de automatische eindschakelaar, één voor de geïntegreerde voorversterker, die naar behoefte kan worden in- en uitgeschakeld, zodat de platenspeler kan worden aangesloten op de AUX-aansluiting, of – indien beschikbaar – op een phono-aansluiting. De automatische eindschakelaar zorgt ervoor dat de onderarm aan het einde van de plaat door de lift wordt opgetild en de schotel stopt. Deze functie kan ook worden uitgeschakeld.

Aan de voorzijde van het bord is er slechts één knop om het aantal omwentelingen te selecteren, hier worden de 78 omwentelingen per minuut aangeboden naast de gebruikelijke aantallen omwentelingen van 331/3 en 45 – voor oude schellakplaten. Hiervoor moet een andere naald worden gebruikt, omdat de groef breder is dan bij moderne vinylplaten.

Nu moet u het vizier optillen om de naald te beschermen, de tonarmlift verhogen, de juiste snelheid instellen en de naald weer laten zakken door de naald in het vliegpad van de groef te liften – en de geluidstest kan beginnen.

Het eigen pick-up systeem laat zich voorzichtig in de groef zakken en het plezier kan beginnen. Al na de eerste paar balken wordt duidelijk dat Denon bij de keuze van de pickup niet precies in de onderste plank reikte; in vergelijking met de AT95 legt de gemonteerde Denon CN-6518 er een kleine schep bovenop. Vooral de mid/hoge resolutie heeft baat bij de directe vergelijking, maar Denon is minder scherp dan Audio-Technica. Ook de lage bas gaat een stapje dieper de kelder in zonder dat de hogere niveaus verblindend zijn. Over het geheel genomen speelt de combinatie van Denon op hetzelfde hoge niveau als de draaitafels met Audio-Technica AT95 en Ortofon OMB 10, elk met zijn eigen kenmerken. The Denon slaagt erin om de muziek op een bijna speelse manier ruimtelijk weer te geven, zelfs met de complexe klankstructuren van Pink Floyd.

In feite kunt u volledig tevreden zijn met de Denon DP-400’s combinatie van aandrijving, onderarm en cartridge. Toch is het fijn om te weten dat experimenten met andere pick-ups, zelfs van dezelfde fabrikant, zonder problemen mogelijk zijn.

(Visited 1.736 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *