Het beste fietsslot

Voor onze test hebben we 75 fietssloten mishandeld met zijsnijders, staalzaag en boutensnijders. De meeste kunnen min of meer gemakkelijk worden gekraakt.

Maar tegen alle U-sloten in de test, enkele zeer dikke en zware kettingsloten en de beste vouwsloten konden we niets doen met ons gereedschap – in ieder geval niet binnen drie minuten. Fietssloten die niet binnen deze tijd kunnen worden gescheurd, worden als veilig beschouwd. Met voldoende tijd en moeite kun je immers elk slot breken – maar voor fietsdieven moet het snel gebeuren.

Onze voorkeur gaat uit naar lichtgewicht gepantserde kabelsloten, die alleen kunnen worden geopend met een combinatie van zij- en boutknippers. U-sloten en vouwsloten zijn nog beter bestand tegen manipulatie, maar niet altijd even praktisch in het dagelijks leven. Onbreekbare kettingsloten zijn meestal te zwaar voor fietsen, terwijl lichte kettingsloten zonder problemen kunnen worden geopend.

Slimme fietssloten klinken verleidelijk, maar het venijn zit hem in de details: je hebt een accu nodig die als voeding moet worden opgeladen, en de verbinding met de mobiele telefoon werkt niet altijd betrouwbaar, dus een klassiek sluitmechanisme met een sleutel of een combinatie van nummers is vaak praktischer. Fietssloten die bovendien zijn uitgerust met een bewegingsalarm bieden extra veiligheid, maar ook hier is de uitvoering de sleutel.

Wat maakt een goed fietsslot?

Dat bijzonder enthousiaste pedalisten soms stalen boeien met een gewicht van enkele kilo’s door het gebied manoeuvreren is niet zonder reden, want als vuistregel kan worden gesteld: Hoe zwaarder een slot is, hoe meer het kan verdragen. Daarnaast is ook de veiligheid van het sluitmechanisme van belang. Ook hier zijn er grote verschillen.

Met tact en brute kracht

Er zijn in principe twee manieren voor dieven om een slot te openen: brute kracht of hersenen en tact. Het geweldloos openen van het sluitmechanisme van sloten wordt ook wel “lock picking” genoemd en vereist de nodige kennis, speciaal gereedschap en vooral: veel oefening.

Fietssloten worden meestal vergrendeld met pennen of schijfcilinders. Alleen wanneer de pennen of schijven in de juiste positie worden gedraaid met een geschikte sleutel, kan de slotcilinder in of uit worden geschoven. Lockpickers kunnen ook pennen en schijven in de juiste positie brengen met hun gereedschap in plaats van met de sleutel. Om het voor hen moeilijker te maken, hebben hoogwaardige sloten vaak extra, verkeerde uitsparingen of andere kleine vervelende dingen in hun mouw.

Lockpicking speelt nauwelijks een rol bij fietsendiefstal

In de praktijk speelt lockpicking nauwelijks een rol bij fietsdiefstallen. De reden hiervoor is enerzijds dat de sluitmechanismen steeds veiliger worden. Aan de andere kant heeft elk sluitmechanisme verschillende zwakke punten. Een competente dief zou dus voortdurend door de stad moeten zwerven op zoek naar bepaalde fietssloten die hij weet te openen – en dan zou er een waardevolle fiets aan vastgemaakt moeten worden.

De meeste sloten kunnen veel gemakkelijker en sneller met geweld worden geopend. Afhankelijk van het materiaal en de dikte van het fietsslot kunt u boren, breekijzers, zagen, hamers, lastoortsen, zij- of boutfrezen gebruiken om het op het brood te krijgen. Op zijn laatst met een haakse slijper, die in de volksmond “flex” wordt genoemd, capituleert uiteindelijk zelfs de meest massieve sluis.

Dergelijke operaties kosten echter tijd en trekken de aandacht van voorbijgangers – beide zaken die fietsdieven meestal liever vermijden. De meest voorkomende methoden zijn daarom zij- en boutknippers, die worden gebruikt om eenvoudigweg kabels en staal door te knippen.

De vaak genoemde variant van een slot met behulp van een ijsspuit en vervolgens laten barsten met een welgemikte hamerslag behoort daarentegen meer tot het domein van de stadsmythen: tests tonen aan dat je veel ijsspuit en veel zeer krachtige hamerslagen nodig hebt.

Sleutel, nummers of app?

Of u uw fiets nu wilt openen met een combinatie van nummers of met een conventionele sleutel is vooral een kwestie van smaak. Toch zijn er enkele voor- en nadelen van de twee methoden die moeten worden overwogen.

Sleutels zijn, in tegenstelling tot nummers, niet te raden en niemand kan stiekem over je schouder kijken. Zolang u uw sleutel bij u heeft, kunt u er relatief zeker van zijn dat niemand het slot kan openen in uw afwezigheid. In ieder geval zijn de sleutels van de betere modellen vaak zelfs voorzien van een klein LED-lampje, zodat u het slot in het donker gemakkelijk kunt ontgrendelen.

Aan de andere kant kun je sleutels kwijtraken. Ze kunnen ook buigen of – nog erger – afbreken in het slot. Vuil en water kunnen ook via het sleutelgat in de slotcilinder terechtkomen, die je ook moet kunnen draaien. Dit kan leiden tot haken of klemmen bij continu gebruik. Om het weer te kunnen weerstaan moet een slot dus altijd een slot voor het sleutelgat hebben – helaas is dat niet altijd het geval.

De sloten zijn overigens in twee verschillende uitvoeringen verkrijgbaar: De meest voorkomende is een schuifregelaar die gebruikt wordt om het sleutelgat met de hand te openen en te sluiten. Handiger zijn automatische sloten die automatisch openen als de sleutel in het slot wordt gestoken. Deze zijn echter alleen te vinden op duurdere modellen.

We vinden combinatiesloten praktischer – maar de keuze is uiteindelijk een kwestie van smaak.

Je hebt deze problemen niet met combinatiesloten. Hoewel vuil zich ook kan ophopen tussen de nummerrollen, is het minder waarschijnlijk dat het volledig blokkeert. Het enige probleem is dat als u het slot een tijdje niet gebruikt en het nummer vergeet – waar u de reservesleutels weer zou kunnen vinden, zal een verloren gegane combinatie problemen veroorzaken. Je kunt je geluk beproeven met puur vallen en opstaan, maar zelfs met de gebruikelijke vier cijferrollen zijn er al tienduizend mogelijke codes.

Er wordt vaak beweerd dat de combinatiesloten gemakkelijker te kraken zijn. In feite kun je de combinatie met veel intuïtie ontdekken bij het gebruik van goedkope modellen. In de praktijk maakt dit echter niet uit. Geen enkele serieuze fietsendief zal proberen de combinatie van een fietsslot te kraken, het duurt gewoon veel te lang. Daarom vinden we combinatiesloten fundamenteel praktischer.

Bij de meeste cijfercombinatiesluitingen kan – en moet – de combinatie worden gewijzigd. Maar dit werkt alleen als het slot al open is. Bijna alle fabrikanten leveren hun cijfercombinatiesloten met een reeks nullen als combinatie, bijvoorbeeld 0000 voor een viercijferig slot. Een uitzondering is de firma Onguard, die standaard de combinatie 0005 gebruikt.

Relatief nieuw in de ronde zijn elektronische oplossingen in de vorm van afstandsbedieningen of smartphone-apps. Sommigen beloven dat het slot automatisch opent en sluit als u dichterbij komt of weggaat. Virtuele duplicaatsleutels kunnen ook snel en eenvoudig worden gemaakt.

Maar de batterijen en accu’s raken op een gegeven moment leeg en als de smartphone zonder sap komt te zitten, kun je je slot niet open krijgen. Hoewel de batterijen in de afstandsbedieningen langer meegaan dan de batterijen van de smartphone, zijn ze duurder dan metalen toetsen en bieden ze geen echte toegevoegde waarde.

Tips voor preventie

Zelfs het beste slot kan geen honderd procent veiligheid garanderen. Het kwaliteitscriterium is dat een slot drie minuten lang bestand moet zijn tegen aanvallen onder laboratoriumomstandigheden. De ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e. V.) heeft dit in haar normen vastgelegd. Toch kun je meer doen dan alleen een duur slot kopen en hopen dat het niemand lukt om het te kraken. U kunt het risico op diefstal enorm minimaliseren als u op een aantal zaken let: 

Sluit altijd af: Laat uw fiets nooit ontgrendeld achter, zelfs niet voor een moment.

Sluit het altijd aan: Zelfs het beste slot is nutteloos als je het gewoon met je fiets kunt meenemen en in een busje kunt gooien. Vergrendel het daarom altijd aan een vast, onbeweeglijk voorwerp dat zo hoog is dat je het er niet zomaar overheen kunt tillen. Zorg er ook voor dat het object stabiel is – als u uw fiets aan een dunne reling of een gaashek verbindt, zal de dief er gewoon doorheen breken.

Kijk altijd om je heen: Indien mogelijk moet uw fiets zo zichtbaar mogelijk zijn. Levendige pleinen en winkelstraten zijn beter geschikt dan halfdonkere zijstraten, waar een dief genoeg tijd heeft om ongemerkt zijn gereedschap uit te pakken. Niet zo gemakkelijk te vinden, maar wel praktisch, is een verhoogde positie. Aan de ene kant kan de aanvaller geen gereedschap op de grond ondersteunen, wat vooral handig is met boutensnijders, en aan de andere kant maakt het hem zichtbaarder.

Door en door: Zorg ervoor dat het slot altijd door het frame en indien mogelijk door een van de wielen gaat. Vooral de voorwielen zijn eenvoudig te verwijderen en de rest van de fiets kan worden meegenomen. Luskabels zijn niet erg bestendig, maar bieden naast een goede vergrendeling wel een beetje bescherming.

Dubbele bescherming is beter: als u uw fiets ’s nachts buiten laat staan, kunt u hem het beste beveiligen met twee verschillende soorten sloten. Dieven zijn vaak maar in één van hen gespecialiseerd en hebben geen geschikt gereedschap voor de andere bij zich. Door het gewicht van goede sloten is deze tip misschien minder geschikt voor op de weg, maar het helpt wel als je elke avond in de achtertuin parkeert.

Dit is hoe we hebben getest

Alle fietssloten in de test moesten het hoofd bieden aan pogingen om ze open te breken met een zijsnijder, een handstalen zaag en een boutensnijder. We hebben bewust afgezien van een test met een snoerloze hoeksnijder, omdat aan de ene kant geen enkel fietsslot kans maakt tegen een “flex” en aan de andere kant zoveel lawaai maakt bij het doorsnijden van metaal dat dit gereedschap in de praktijk nauwelijks een rol zou moeten spelen.

Onze keuze viel op een boutensnijder die met 61 centimeter lengte net klein genoeg is om in een grote rugzak te passen, een zijsnijder van 25 centimeter voor pianodraad en twee verschillende handmetaalzagen. We stopten de tijd bij elke poging en stopten na drie minuten.

We wilden echter wat meer weten over de sloten die onze pogingen hebben getrotseerd en die potentiële testwinnaars waren en vroegen de experts van een lockpicking club om hun mening.

We hebben ook gekeken naar de afwerking en de uitrusting, want er zijn soms grote kwaliteitsverschillen tussen de sluizen. We waren ook geïnteresseerd in de handling en het gewicht, omdat we ervan overtuigd zijn dat het veiligste slot niet geschikt is voor dagelijks gebruik als het te zwaar of onhandelbaar is.

Onze lijst met zorgvuldig gekozen sloten:

  1. favorietli-thumbnail
    ABUS IVERA STEEL-O-FLEX 7200
    Een goede keuze voor iedereen die de fiets onbezorgd wil parkeren: De IVERA Steel-O-Flex™ 7200 beschermt tegen dieven met een staalkabel die extra is ommanteld met overlappende stalen bussen.

  2. li-thumbnail
    ABUS GRANIT X PLUS 540
    De ABUS Granit X Plus 540 is een sterk beugelslot waarmee u uw fiets uitstekend kan beschermen tegen diefstal. De speciale cilinder van gehard staal biedt bescherming tegen picking (het open maken van het slot zonder sleutel).

  3. li-thumbnail
    ABUS BORDO 6000
    Het Abus Bordo 6000 Vouwslot is handig mee te nemen en je fiets aan een lantaarnpaal vast te kunnen maken. Dit slot is snel en eenvoudig te monteren vanwege de zeer compacte afmeting.

  4. li-thumbnail
    ABUS IVY STEEL-O-CHAIN 9100
    Maximale beveiliging tegen diefstal met dit ART-3 slot van ABUS. Dit fietsslot is extra sterk door de dikke 10 mm schakels in een speciale slijtvaste flexibele textielhoes die uw fiets beschermt tegen krassen. Dit kettingslot wordt afgesloten door een hoogwaardig cilinderslot met een uitstekende bescherming tegen manipulatie en ‘lockpicking’.

[ scroll naar beneden voor een gedetaileerd overzicht ]

FAVORIET

blank

Abus Ivera Steel-O-Flex 7200

Adviesprijs

55,-

blank

161.321 andere kochten dit product

Een goede keuze voor iedereen die de fiets onbezorgd wil parkeren: De IVERA Steel-O-Flex™ 7200 beschermt tegen dieven met een staalkabel die extra is ommanteld met overlappende stalen bussen. Deze combinatie knipt niemand zo maar door. Bovendien zorgt de schubachtige ommanteling voor het behoud van de flexibiliteit bij het vastzetten – een comfortabele plus bij het dagelijks gebruik

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

“Een jaar later… nog steeds in perfecte staat en gebruik”

Ik schrijf deze review meer dan een jaar na aankoop én dagelijks gebruik. Het slot werkt nog steeds uitstekend, de hoes is nog altijd compleet en toont geen sporen van slijtage. De kunststof hoes helpt duidelijk om de lak van de fiets te beschermen (bij vorige fiets had ik een ‘naakte’ ketting en was lak verwijderd rondom frame aan zadel). Ketting is relatief zwaar maar dan besef je ook dat het geen doetje is. Stevig ding die niet meteen kapot te knippen is.

Sjors Petersen

De Abus Ivera Steel-O-Flex 7200 is een taaie tegenstander voor iedereen die nog niet eerder voorraden heeft aangelegd in de bouwmarkt: Je krijgt het niet naar beneden met slechts één gereedschap. Het is misschien niet onfeilbaar, maar het doet zoveel moeite dat bijna geen enkele dief het aankan. Het is relatief licht, zeer flexibel in gebruik en kost de aarde niets.

In de geplande drie minuten waren we nog niet eens klaar om de zijkniptang aan de staalkabel te bevestigen. Uiteindelijk hebben we ons hele scala aan gereedschappen gebruikt om door het slot heen te snijden.

Om het interieur bloot te leggen, moesten we eerst door het textiel heen. Onder het textiel verscheen een soort rubberen slang. Onderaan kwamen we stalen hulzen tegen om te zien dat we er voortdurend vandoor gingen. Het was ook niet mogelijk om het in de lengte te knippen, omdat de enkele schakels elkaar overlappen en je er niet tussen kunt komen met de punt van de zijsnijder. Als we alleen maar gewapend waren geweest met een zijkniptang op een dieventocht, zou het geheel op zijn laatst op dit punt te dom voor ons zijn geweest en zouden we gewoon een andere fiets hebben genomen.

Met de boutknipper konden we de stalen hulzen verbrijzelen, waaronder uiteindelijk de staalkabel uitkwam, die met de zijkniptang met veel gepruts kon worden geknipt. Maar zelfs dan was het niet alleen maar gedaan met één knip, want de hele kabel kon niet in één keer worden doorgeknipt. Alleen met kleine strengen van een paar vezels en veelvuldig herpositioneren hebben we vooruitgang geboekt totdat de Ivera na een lange strijd eindelijk werd afgeknipt.

Daarna hebben we het nog eens geprobeerd op een andere plaats met de metaalzaag. Dit bleek een zeer goede manier te zijn om het hardnekkige textiel onder controle te krijgen. Maar dat was het weer, want op de stalen schakels liet de Ivera zich al na één minuut zagen absoluut niet imponeren door ons vakmanschap. Het had maar een paar kleine krasjes, dat was het.

Hoewel we de Ivera Steel-O-Flex eindelijk klein kregen, duurde het veel langer dan drie minuten en kon het alleen nog maar met mes, zijsnijder en boutensnijder worden gedaan. Dat maakt het voor ons in de praktijk onbreekbaar.

De uitrusting van het zwartblauw gestreepte gepantserde kabelslot is helaas wat mager; er worden slechts twee sleutels meegeleverd en geen van beide heeft een LED. Wij vinden het ook onaangenaam dat de Ivera Steel-O-Flex 7200 geen stofbescherming heeft – zelfs de goedkoopste sloten van no-noame-fabrikanten hebben meestal ten minste één handbediende schuifregelaar. Een beugel is alleen beschikbaar voor een meerprijs met de naam “+RBU”, maar je hebt het niet per se nodig met een flexibel slot zoals de Ivera.

De Ivera Steel-O-Flex 7200 wint de test omdat hij, in tegenstelling tot alle andere fraudebestendige sloten, zeer licht en gemakkelijk te hanteren is in de test. Hoewel het niet zo flexibel is als een ketting- of kabelslot, komt het wel heel dicht in de buurt. Het is ook lang genoeg om je fiets overal te kunnen vergrendelen. Ook de afwerking van de fiets laat geen carvers toe en bovendien houden we van de prijs: Gezien de geweldige prestatie is zo’n 30 euro allesbehalve veel.

GOEDE KEUZE

Abus Granit X Plus 540

Adviesprijs

69,-

185.961 andere kochten dit product

De ABUS Granit X Plus 540 is een sterk beugelslot waarmee u uw fiets uitstekend kan beschermen tegen diefstal. De speciale cilinder van gehard staal biedt bescherming tegen picking (het open maken van het slot zonder sleutel).
De ABUS Granit X-Plus 540 heeft een ART3-goedkeuring waarmee hij voldoet aan de kwaliteitseisen van de meeste verzekeraars. Met een ART3 keurmerk accepteren de meeste verzekeraars dit slot om zelfs je scooter te beveiligen. Het Abus Granit 540 Beugelslot is aan te raden voor de bescherming van waardevolle fietsen.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

Als u op veilig wilt spelen zonder mitsen en maren, reik dan naar massief staal en zet uw fiets vast met de U-lock Abus Granit X-Plus 540. Elke boutensnijder bijt zijn tanden uit de U-lock en het speciale vergrendelmechanisme van de X-Plus sloten is berucht onder lockpickers als praktisch onverwoestbaar. De 30 centimeter lange beugel van de grote versie is ook groot genoeg om rond een lantaarnpaal te plaatsen.

De merknaam Granit staat voor sloten van extra sterk staal en na geknoeid te hebben met een aantal van de producten die deze titel hebben gekregen, kunnen we zeggen dat Abus niet overdrijft.

Hoewel u de boutensnijder breed genoeg kunt openen om de stalen veerpoot van de Granit X-Plus 540 ertussen te plaatsen, kunt u er niet meer in knijpen. Zelfs als u het gereedschap op de vloer ondersteunt en met uw volledige lichaamsgewicht op de hefboomarm leunt, zit er niet eens een krasje op het metaal.

Hetzelfde spel in het groen werd herhaald met de ijzerzaag. De zwart-grijze plastic laag kan zonder problemen worden doorgezaagd, maar daarna lukt het niet eens om een krasje in het metaal te zagen.

Maar we konden ook niet alle andere beugelsloten met de boutensnijder openen, dus waarom zouden we meer geld uitgeven? Het antwoord ligt in het sluitmechanisme. Met X-Plus verwijst Abus naar een slot dat praktisch onoverkomelijk is. Tot nu toe zijn er geen gereedschappen die gebruikt kunnen worden om X-Plus-sloten niet-destructief te openen, zoals een lockpicker uitlegt.

Of dit de extra kosten waard is, is een zaak die iedereen zelf moet beslissen. Als u op veilig wilt zijn, is de Abus Granit X-Plus 540 zeker een goede keuze.

GOEDE KEUZE

Abus Bordo 6000

Adviesprijs

69,-

296.167 andere kochten dit product

Het Abus Bordo 6000 Vouwslot is handig mee te nemen en je fiets aan een lantaarnpaal vast te kunnen maken. Dit slot is snel en eenvoudig te monteren vanwege de zeer compacte afmeting.
Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

Vouwsloten zijn mooi en compact, maar hebben over het algemeen de reputatie niet erg veilig te zijn. De Abus Bordo 6000 laat zien dat er een andere manier is. Waar de meeste vouwsloten in onze test geen kans maakten tegen de boutensnijder, bleef de Bordo 6000 absoluut bestand tegen onze aanvallen dankzij de zeer goede afwerking en de extreme hardheid van het gebruikte staal.

De Bordo is een klassieker en kan gezien worden als een blauwdruk voor vouwsloten. Abus heeft het model echter in de loop der jaren verbeterd.

We hebben het model getest met het nummer 6000. We hebben de poging om het slot van de scharnieren te breken vrij snel opgegeven. Zelfs met een enorme inspanning bewoog er niets.

De platte schakels van vouwsloten hebben een veel kleinere diameter dan de stalen stangen van beugelsloten, dus we dachten dat we een goede kans hadden om Bordo te verslaan met de boutensnijder. We ontdekten echter al snel dat het staal zo hard is dat we maar een paar deuken konden maken. Zelfs toen we het slot van de fiets haalden om het gereedschap op de grond te kunnen ondersteunen, wat in werkelijkheid nooit mogelijk zou mogen zijn, kwamen we niet verder.

Zelfs met de staalzaag hadden we niet veel succes, ondanks onze beste inspanningen. Als we het risico hadden genomen, hadden we waarschijnlijk door het zaagblad geschraapt in plaats van de Bordo op te zagen. Uiteindelijk hebben we gecapituleerd en het kasteel voorlopig alleen gelaten.

Daarna namen we de Bordo 6000 mee naar de lockpicking club. Het slot kon op intelligente wijze worden geopend, maar het duurde ruim 25 minuten – ook al was de lockpicker zeer vertrouwd met de sloten.

Zoals gebruikelijk bij Abus wordt de Bordo geleverd met slechts twee toetsen zonder LED. Zelfs een stofhoes is niet te vinden. De opbergtas heeft immers lussen om hem aan de fiets te bevestigen, waardoor hij er als een houder uitziet.

De Abus Bordo is ook verkrijgbaar in een premium versie als Bordo Granit X-Plus, die we ook hebben getest. Maar wij waren van mening dat het kleine beetje meer veiligheid het hogere gewicht met minder lengte niet waard is – om nog maar te zwijgen van de prijs, want de premietoeslag is aanzienlijk.

Uiteindelijk kun je geen van beide sloten open krijgen, dus gaven we voorrang aan de normale Bordo zonder X-Plus. En om het botweg te zeggen: Premium of normaal, als u een goed vouwslot wilt, wilt u uiteindelijk een Bordo. Geen van onze concurrenten kan dat evenaren.

GOEDE KEUZE

Abus Ivy Steel-O-Chain 9100

Adviesprijs

109,-

196.632 andere kochten dit product

Maximale beveiliging tegen diefstal met dit ART-3 slot van ABUS. Dit fietsslot is extra sterk door de dikke 10 mm schakels in een speciale slijtvaste flexibele textielhoes die uw fiets beschermt tegen krassen. Dit kettingslot wordt afgesloten door een hoogwaardig cilinderslot met een uitstekende bescherming tegen manipulatie en ‘lockpicking’.
Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

De Abus Ivy 9100 is een kolos. Onder de textielmantel bevindt zich een massieve stalen ketting die gebruikt zou kunnen worden om schepen te verankeren. Als het slot een gezicht had, dan zou het lachend hebben gelachen om onze zielige boutensnijder. Het vergrendelmechanisme is ook ingenieus en weerstaat met gemak plukpogingen. De Abus Ivy 9100 is een goede keuze om thuis aan de ketting te leggen, maar je wilt hem niet meenemen, want daar is hij gewoonweg te zwaar voor.

Als je een Abus Ivy 9100 koopt, ben je serieus over de veiligheid. Heel serieus, want de sluis is massief en zwaar – te zwaar voor de meeste fietsers. Maar het ding is ook heel veilig.

De buitenste schil van de Ivy is een zwarte en rode synthetische vezellaag, die waterafstotend is en er zeer waardevol uitziet. Blijkbaar is het hetzelfde materiaal dat Abus gebruikt voor de Ivera Steel-O-Flex. Ook hier is het textiel navenant hardnekkig.

Als je daar eenmaal doorheen bent, komt er een ketting tevoorschijn die ontzag inboezemt: De massieve kettingschakels zijn enorm en glinsteren in goudkleur – elke gangsterrapper zou daar trots op zijn.

Met de boutensnijder kon helemaal niets gedaan worden, de schakels maakten niet eens een inkeping. Zelfs met de zaag hadden we geen enkele kans…

Daarna hebben we ook het slot aan de lockpickers gepresenteerd. Hoewel hij geen X-Plus-mechanisme heeft, bleek de Ivy 9100 verbazingwekkend goed bestand tegen plukken.

Net als de Ivera Steel-O-Flex 7200 is ook de Ivy 9100 spaarzaam uitgerust: hij heeft twee toetsen, weer zonder LED, en dat is het. Toegegeven, een beugel is sowieso niet standaard voor kettingsloten, en voor een kaliber als de Ivy 9100 heb je liever zadeltassen nodig… Maar waarom er geen stofbescherming op zo’n slot zit, ligt gewoon niet in ons hoofd.

Kortom, de Abus Ivy 9100 blijft een goede keuze voor vrienden van indrukwekkende staalmassa’s. Het slot is praktisch onbreekbaar en is beduidend lager geprijsd dan het veiligheidsvlaggenschip Abus Granit City Chain X-Plus 1060, dat naast de vetketting ook X-Plus heeft, maar is duurder in gebruik.

(Visited 1.139 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *