Het beste fietsslot
Voor onze test hebben we 75 fietssloten mishandeld met zijsnijders, staalzaag en boutensnijders. De meeste kunnen min of meer gemakkelijk worden gekraakt.
Maar tegen alle U-sloten in de test, enkele zeer dikke en zware kettingsloten en de beste vouwsloten konden we niets doen met ons gereedschap – in ieder geval niet binnen drie minuten. Fietssloten die niet binnen deze tijd kunnen worden gescheurd, worden als veilig beschouwd. Met voldoende tijd en moeite kun je immers elk slot breken – maar voor fietsdieven moet het snel gebeuren.
Onze voorkeur gaat uit naar lichtgewicht gepantserde kabelsloten, die alleen kunnen worden geopend met een combinatie van zij- en boutknippers. U-sloten en vouwsloten zijn nog beter bestand tegen manipulatie, maar niet altijd even praktisch in het dagelijks leven. Onbreekbare kettingsloten zijn meestal te zwaar voor fietsen, terwijl lichte kettingsloten zonder problemen kunnen worden geopend.
Slimme fietssloten klinken verleidelijk, maar het venijn zit hem in de details: je hebt een accu nodig die als voeding moet worden opgeladen, en de verbinding met de mobiele telefoon werkt niet altijd betrouwbaar, dus een klassiek sluitmechanisme met een sleutel of een combinatie van nummers is vaak praktischer. Fietssloten die bovendien zijn uitgerust met een bewegingsalarm bieden extra veiligheid, maar ook hier is de uitvoering de sleutel.
Wat maakt een goed fietsslot?
Dat bijzonder enthousiaste pedalisten soms stalen boeien met een gewicht van enkele kilo’s door het gebied manoeuvreren is niet zonder reden, want als vuistregel kan worden gesteld: Hoe zwaarder een slot is, hoe meer het kan verdragen. Daarnaast is ook de veiligheid van het sluitmechanisme van belang. Ook hier zijn er grote verschillen.
Met tact en brute kracht
Er zijn in principe twee manieren voor dieven om een slot te openen: brute kracht of hersenen en tact. Het geweldloos openen van het sluitmechanisme van sloten wordt ook wel “lock picking” genoemd en vereist de nodige kennis, speciaal gereedschap en vooral: veel oefening.
Fietssloten worden meestal vergrendeld met pennen of schijfcilinders. Alleen wanneer de pennen of schijven in de juiste positie worden gedraaid met een geschikte sleutel, kan de slotcilinder in of uit worden geschoven. Lockpickers kunnen ook pennen en schijven in de juiste positie brengen met hun gereedschap in plaats van met de sleutel. Om het voor hen moeilijker te maken, hebben hoogwaardige sloten vaak extra, verkeerde uitsparingen of andere kleine vervelende dingen in hun mouw.
Lockpicking speelt nauwelijks een rol bij fietsendiefstal
In de praktijk speelt lockpicking nauwelijks een rol bij fietsdiefstallen. De reden hiervoor is enerzijds dat de sluitmechanismen steeds veiliger worden. Aan de andere kant heeft elk sluitmechanisme verschillende zwakke punten. Een competente dief zou dus voortdurend door de stad moeten zwerven op zoek naar bepaalde fietssloten die hij weet te openen – en dan zou er een waardevolle fiets aan vastgemaakt moeten worden.
De meeste sloten kunnen veel gemakkelijker en sneller met geweld worden geopend. Afhankelijk van het materiaal en de dikte van het fietsslot kunt u boren, breekijzers, zagen, hamers, lastoortsen, zij- of boutfrezen gebruiken om het op het brood te krijgen. Op zijn laatst met een haakse slijper, die in de volksmond “flex” wordt genoemd, capituleert uiteindelijk zelfs de meest massieve sluis.
Dergelijke operaties kosten echter tijd en trekken de aandacht van voorbijgangers – beide zaken die fietsdieven meestal liever vermijden. De meest voorkomende methoden zijn daarom zij- en boutknippers, die worden gebruikt om eenvoudigweg kabels en staal door te knippen.
De vaak genoemde variant van een slot met behulp van een ijsspuit en vervolgens laten barsten met een welgemikte hamerslag behoort daarentegen meer tot het domein van de stadsmythen: tests tonen aan dat je veel ijsspuit en veel zeer krachtige hamerslagen nodig hebt.
Sleutel, nummers of app?
Of u uw fiets nu wilt openen met een combinatie van nummers of met een conventionele sleutel is vooral een kwestie van smaak. Toch zijn er enkele voor- en nadelen van de twee methoden die moeten worden overwogen.
Sleutels zijn, in tegenstelling tot nummers, niet te raden en niemand kan stiekem over je schouder kijken. Zolang u uw sleutel bij u heeft, kunt u er relatief zeker van zijn dat niemand het slot kan openen in uw afwezigheid. In ieder geval zijn de sleutels van de betere modellen vaak zelfs voorzien van een klein LED-lampje, zodat u het slot in het donker gemakkelijk kunt ontgrendelen.
Aan de andere kant kun je sleutels kwijtraken. Ze kunnen ook buigen of – nog erger – afbreken in het slot. Vuil en water kunnen ook via het sleutelgat in de slotcilinder terechtkomen, die je ook moet kunnen draaien. Dit kan leiden tot haken of klemmen bij continu gebruik. Om het weer te kunnen weerstaan moet een slot dus altijd een slot voor het sleutelgat hebben – helaas is dat niet altijd het geval.
De sloten zijn overigens in twee verschillende uitvoeringen verkrijgbaar: De meest voorkomende is een schuifregelaar die gebruikt wordt om het sleutelgat met de hand te openen en te sluiten. Handiger zijn automatische sloten die automatisch openen als de sleutel in het slot wordt gestoken. Deze zijn echter alleen te vinden op duurdere modellen.
We vinden combinatiesloten praktischer – maar de keuze is uiteindelijk een kwestie van smaak.
Je hebt deze problemen niet met combinatiesloten. Hoewel vuil zich ook kan ophopen tussen de nummerrollen, is het minder waarschijnlijk dat het volledig blokkeert. Het enige probleem is dat als u het slot een tijdje niet gebruikt en het nummer vergeet – waar u de reservesleutels weer zou kunnen vinden, zal een verloren gegane combinatie problemen veroorzaken. Je kunt je geluk beproeven met puur vallen en opstaan, maar zelfs met de gebruikelijke vier cijferrollen zijn er al tienduizend mogelijke codes.
Er wordt vaak beweerd dat de combinatiesloten gemakkelijker te kraken zijn. In feite kun je de combinatie met veel intuïtie ontdekken bij het gebruik van goedkope modellen. In de praktijk maakt dit echter niet uit. Geen enkele serieuze fietsendief zal proberen de combinatie van een fietsslot te kraken, het duurt gewoon veel te lang. Daarom vinden we combinatiesloten fundamenteel praktischer.
Bij de meeste cijfercombinatiesluitingen kan – en moet – de combinatie worden gewijzigd. Maar dit werkt alleen als het slot al open is. Bijna alle fabrikanten leveren hun cijfercombinatiesloten met een reeks nullen als combinatie, bijvoorbeeld 0000 voor een viercijferig slot. Een uitzondering is de firma Onguard, die standaard de combinatie 0005 gebruikt.
Relatief nieuw in de ronde zijn elektronische oplossingen in de vorm van afstandsbedieningen of smartphone-apps. Sommigen beloven dat het slot automatisch opent en sluit als u dichterbij komt of weggaat. Virtuele duplicaatsleutels kunnen ook snel en eenvoudig worden gemaakt.
Maar de batterijen en accu’s raken op een gegeven moment leeg en als de smartphone zonder sap komt te zitten, kun je je slot niet open krijgen. Hoewel de batterijen in de afstandsbedieningen langer meegaan dan de batterijen van de smartphone, zijn ze duurder dan metalen toetsen en bieden ze geen echte toegevoegde waarde.
Tips voor preventie
Zelfs het beste slot kan geen honderd procent veiligheid garanderen. Het kwaliteitscriterium is dat een slot drie minuten lang bestand moet zijn tegen aanvallen onder laboratoriumomstandigheden. De ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e. V.) heeft dit in haar normen vastgelegd. Toch kun je meer doen dan alleen een duur slot kopen en hopen dat het niemand lukt om het te kraken. U kunt het risico op diefstal enorm minimaliseren als u op een aantal zaken let:
Sluit altijd af: Laat uw fiets nooit ontgrendeld achter, zelfs niet voor een moment.
Sluit het altijd aan: Zelfs het beste slot is nutteloos als je het gewoon met je fiets kunt meenemen en in een busje kunt gooien. Vergrendel het daarom altijd aan een vast, onbeweeglijk voorwerp dat zo hoog is dat je het er niet zomaar overheen kunt tillen. Zorg er ook voor dat het object stabiel is – als u uw fiets aan een dunne reling of een gaashek verbindt, zal de dief er gewoon doorheen breken.
Kijk altijd om je heen: Indien mogelijk moet uw fiets zo zichtbaar mogelijk zijn. Levendige pleinen en winkelstraten zijn beter geschikt dan halfdonkere zijstraten, waar een dief genoeg tijd heeft om ongemerkt zijn gereedschap uit te pakken. Niet zo gemakkelijk te vinden, maar wel praktisch, is een verhoogde positie. Aan de ene kant kan de aanvaller geen gereedschap op de grond ondersteunen, wat vooral handig is met boutensnijders, en aan de andere kant maakt het hem zichtbaarder.
Door en door: Zorg ervoor dat het slot altijd door het frame en indien mogelijk door een van de wielen gaat. Vooral de voorwielen zijn eenvoudig te verwijderen en de rest van de fiets kan worden meegenomen. Luskabels zijn niet erg bestendig, maar bieden naast een goede vergrendeling wel een beetje bescherming.
Dubbele bescherming is beter: als u uw fiets ’s nachts buiten laat staan, kunt u hem het beste beveiligen met twee verschillende soorten sloten. Dieven zijn vaak maar in één van hen gespecialiseerd en hebben geen geschikt gereedschap voor de andere bij zich. Door het gewicht van goede sloten is deze tip misschien minder geschikt voor op de weg, maar het helpt wel als je elke avond in de achtertuin parkeert.
Dit is hoe we hebben getest
Alle fietssloten in de test moesten het hoofd bieden aan pogingen om ze open te breken met een zijsnijder, een handstalen zaag en een boutensnijder. We hebben bewust afgezien van een test met een snoerloze hoeksnijder, omdat aan de ene kant geen enkel fietsslot kans maakt tegen een “flex” en aan de andere kant zoveel lawaai maakt bij het doorsnijden van metaal dat dit gereedschap in de praktijk nauwelijks een rol zou moeten spelen.
Onze keuze viel op een boutensnijder die met 61 centimeter lengte net klein genoeg is om in een grote rugzak te passen, een zijsnijder van 25 centimeter voor pianodraad en twee verschillende handmetaalzagen. We stopten de tijd bij elke poging en stopten na drie minuten.
We wilden echter wat meer weten over de sloten die onze pogingen hebben getrotseerd en die potentiële testwinnaars waren en vroegen de experts van een lockpicking club om hun mening.
We hebben ook gekeken naar de afwerking en de uitrusting, want er zijn soms grote kwaliteitsverschillen tussen de sluizen. We waren ook geïnteresseerd in de handling en het gewicht, omdat we ervan overtuigd zijn dat het veiligste slot niet geschikt is voor dagelijks gebruik als het te zwaar of onhandelbaar is.
Onze lijst met zorgvuldig gekozen sloten:
- favoriet ABUS IVERA STEEL-O-FLEX 7200
Een goede keuze voor iedereen die de fiets onbezorgd wil parkeren: De IVERA Steel-O-Flex™ 7200 beschermt tegen dieven met een staalkabel die extra is ommanteld met overlappende stalen bussen. - ABUS GRANIT X PLUS 540
De ABUS Granit X Plus 540 is een sterk beugelslot waarmee u uw fiets uitstekend kan beschermen tegen diefstal. De speciale cilinder van gehard staal biedt bescherming tegen picking (het open maken van het slot zonder sleutel). - ABUS BORDO 6000
Het Abus Bordo 6000 Vouwslot is handig mee te nemen en je fiets aan een lantaarnpaal vast te kunnen maken. Dit slot is snel en eenvoudig te monteren vanwege de zeer compacte afmeting. - ABUS IVY STEEL-O-CHAIN 9100
Maximale beveiliging tegen diefstal met dit ART-3 slot van ABUS. Dit fietsslot is extra sterk door de dikke 10 mm schakels in een speciale slijtvaste flexibele textielhoes die uw fiets beschermt tegen krassen. Dit kettingslot wordt afgesloten door een hoogwaardig cilinderslot met een uitstekende bescherming tegen manipulatie en ‘lockpicking’.