De beste beamers
Ook buiten het kantoor genieten Beamers al geruime tijd een grote populariteit. Vooral als vervanging voor een groot televisietoestel of in de open lucht voor het publiek bij grote evenementen zoals het wereldkampioenschap voetbal. Maar videoprojectoren zijn ook een geweldige ervaring voor gezellige filmavonden, dus ook thuisbioscoopliefhebbers vertrouwen op een geprojecteerd beeld.
Maar geen enkele beamer kan alles even goed doen. Voor het publiek heeft men vooral een zeer heldere beamer nodig, omdat dit niet in verduisterde ruimtes gebeurt. Voor de thuisbioscoop zijn een hoog contrast en natuurlijke kleuren echter belangrijker. En als je in de woonkamer films of televisie wilt kijken, heb je daar tussenin iets nodig.
Wat is het perfecte beeld?
Niet eerder hebben TV-zenders eindelijk hun programma’s overgeschakeld op FullHD-formaat met 1.920 x 1.080 pixels dan de hardware-industrie en de filmindustrie hebben nog een stap vooruit gezet: Ultra High Definition (UHD) brengt vier keer de FullHD-resolutie naar het scherm en de weergave, het beeld bestaat dan uit 3.840 × 2.160 pixels. UHD is al lang de standaard voor televisies, maar nog niet voor beamers. Projectoren die deze pixelvloed aankunnen zijn nog steeds erg duur.
UHD laat beamers zweten
De UHD standaard is echter nog niet volledig uitgeput, omdat deze naast een hogere resolutie ook een groter contrastbereik (High Dynamic Range – HDR) mogelijk maakt, evenals een kleurruimte die veel groter is dan voorheen vereist. Vooral het hogere contrastbereik – d.w.z. helderder wit met tegelijkertijd donkerder zwart – vormt een enorme uitdaging voor beamers.
Hoewel er zeker nog steeds potentieel is in beide richtingen in de schermtechnologie – d.w.z. zowel dieper zwart als meer helderheid – hebben beamersystemen slechts een beperkt vermogen om meer helderheid te leveren met hetzelfde zwartniveau.
Het grotere kleurengamma is daarentegen al mogelijk met veel beamers. Vaak bereiken ze echter pas na een complexe kalibratie een nauwkeurige kleurweergave. In het beste geval is er al een exact aangepaste kleurruimte bepaald en terug te vinden in de voorinstellingen.
Er gelden andere regels voor de presentatie en voor het publiek
Dit geldt vooral voor beamers in de thuisbioscoop, voor de huiskamer slechts in beperkte mate en nauwelijks voor presentaties en het publiek, waar een hoge lichtopbrengst de hoogste prioriteit heeft. Dit betekent natuurlijk niet dat het niet mogelijk is om de speelfilm na de voetbaluitzending via een heldere beamer te bekijken. Maar dan moet men wel enkele kleurafwijkingen accepteren: zo neigt het rijke groen vaak meer naar geel, iets wat de indruk van helderheid vergroot. Vaak zijn de kleuren ook iets koeler; wit vertoont dan een lichte neiging tot blauw.
Inderdaad, de meeste van de tijden, zijn er beeld voorinstellingen genaamd bioscoop, bioscoop of film, maar de meeste van de tijden, het effect is niet zo effectief als in een echte thuisbioscoop beamer. Maar het zal ook niet de helderheid bereiken die nodig is voor projecties in lichte ruimtes of buiten.
Technisch overzicht: DLP, LCD, UHP, LEIDDE
Met LCD-technologie wordt de hoeveelheid licht voor het betreffende beeld geregeld door de min of meer doorschijnende LCD-chip. Zogenaamde DLP-projectoren doen het anders, hier wordt het licht van de projectielamp gereflecteerd door de fijnste vouwspiegels op een chip.
DLP versus LCD – twee technologieën met sterke en zwakke punten
Het vervelende regenboogeffect (RBE) van DLP-projectoren, waar sommige mensen gevoelig voor zijn, komt niet voor bij LCD-beamers. Waarom is dat zo? Het beeld van de LCD-beamers bestaat altijd uit de drie primaire kleuren rood, groen en blauw. Soms is er echter sprake van een lichte afwijking van de drie kleuren, die merkbaar is in fijne lijntjes, waardoor de indruk van scherpte wordt verminderd. De exacte dekking van elk beeldpunt met alle drie de basiskleuren wordt convergentie genoemd, de offset wordt daarom convergentiefout genoemd.
De lichtbron is hetzelfde voor zowel DLP- als LCD-technologie – namelijk een UHP-lamp (Ultra High Performance). Het wordt zo heet dat het gekoeld moet worden, maar het leven is nog beperkt. Hoewel hij misschien enkele duizenden bedrijfsuren kan duren, zal hij op een gegeven moment toch moeten worden vervangen – vooral omdat de kleurtemperatuur ook verandert met de leeftijd, zodat een optimale kleurweergave niet meer gegarandeerd is.
UHP-lampen moeten worden vervangen – dat kan veel geld kosten
Iedereen die nu denkt, gewoon de lamp vervangen en dat is het, heeft het mis. Want UHP-lampen voor projectoren zijn duur: voor zo’n vervangingslamp moet je tussen de 100 en 400 euro betalen. Dit is een van de redenen waarom het zinvol is om in de eco-modus te werken, de lamp gaat langer mee en de ventilatoren draaien stiller.
LED en Laser
Alternatieve technologieën maken langzaam hun intrede in de lichtbronsector: duurzame, energiezuinige en robuuste lichtbronnen zijn gevraagd, vooral in de presentatie- en bedrijfssector, want zo’n beamer wordt soms immers getransporteerd. Hetzelfde geldt voor de allrounders voor de woonkamer en de beamers voor het kijken in pakjes toch. Maar ook in de klassieke thuisbioscoop worden alternatieve lichtbronnen steeds populairder.
Was Optoma enkele jaren geleden de eerste fabrikant die LED’s als lichtbron in de thuisbioscoop gebruikte met de HD91, tegenwoordig is er geen fabrikant meer die uitsluitend op de UHP-lamp vertrouwt, iedereen heeft tenminste één model met laser of LED als lichtbron.
De prijzen zijn ook aanzienlijk gedaald door de steeds grotere hoeveelheden. De laserbeamers in onze test zijn duurder dan hun UHP-tegenhangers, maar dit kan nu worden gecompenseerd door de betere energie-efficiëntie en de langere levensduur. Voor bedrijven of klanten in het algemeen, die een beamer (ook) voor presentaties gebruiken, is deze vraag eenvoudigweg niet aan de orde. Doorslaggevend is dat de lichtbron zonder problemen de gehele levensduur van de beamer meegaat en daarmee onderhoudskosten en uitvaltijden zoveel mogelijk worden vermeden.
Hoe we hebben getest
Elke toepassing stelt andere eisen aan een beamer: terwijl de beamer in een perfect verduisterde thuisbioscoop niet hoeft te verlichten tegen gevreesde vreemde lichtbronnen of strooilicht, is de situatie voor projectie in de woonkamer, vergaderzaal of zelfs buitenshuis totaal anders.
Wat dus naast de helderheid ook belangrijk is, is het vermogen om donkere delen ook donker, idealiter zwart, te kunnen weergeven, en dit indien mogelijk tegelijkertijd, zoals meestal het geval is, bestaat een foto uit donkere en lichte delen.
Daarom hebben we een dambordpatroon met acht zwarte en evenveel witte vlakken geprojecteerd op een zwart, lichtabsorberend scherm en hebben we het licht gemeten dat uit de richting van de beamer-optiek komt in elk vierkant, ook in de zwarte. Het scherm moet het licht inslikken, want men wil alleen meten wat er uit de beamer komt zonder reflecties en verstrooid licht van het normaal sterk reflecterende scherm.
Een combinatie van licht, schaduwen en perfecte kleuren
De verhouding tussen witte en zwarte gebieden wordt ANSI-contrast genoemd, de gemeten waarden staan in de tabel. Er moet rekening mee worden gehouden dat het ANSI-contrast slechts een uitspraak is over het contrast, maar niet over de absolute zwarte waarde, die ook in de tabel wordt weergegeven. Dit is vooral belangrijk in het geval van beamers voor gebruik in de thuisbioscoop, want je ziet de sterren liever knipperen voor een liefst donkere achtergrond dan voor een grijze.
Naast de maximaal haalbare zwarte waarde hebben we ook de maximale lichtopbrengst ingevoerd, eenmaal als specificatie van de fabrikant en eenmaal de waarde die we hebben gemeten in de kleurgekalibreerde D65 Eco-modus. We hebben gekozen voor de eco-modus omdat hier meestal een nauwkeurige kleurweergave belangrijker is dan de hoogst mogelijke lichtopbrengst. Bovendien is de beamer dan stiller en gaat de lamp langer mee.
Ook de meest gelijkmatige verlichting van het scherm is een belangrijke kwaliteitskenmerk. Voor de meting worden negen witte gebieden gelijkmatig op het scherm geprojecteerd om – net als bij de ANSI-meting – de lichtintensiteit van de afzonderlijke punten te meten. Het verschil geeft informatie over de min of meer gelijkmatige verlichting: 100 procent zou een absoluut gelijkmatige verdeling van de helderheid over het hele scherm zijn.
Naast een zo hoog mogelijke contrastverhouding tussen licht en schaduw speelt een nauwkeurige kleurweergave een belangrijke rol, vooral bij het bekijken van films. Alle beamers hebben verschillende voorinstellingen voor de verschillende eisen, de meeste hebben zelfs een filmstand, die ook wel bioscoop, bioscoop of vergelijkbaar genoemd kan worden, en brengt meestal de aanpassingen, met name de kleurweergave, in de juiste richting.
Zo hebben we de beamer in de zuinige, stillere en ook iets donkerdere eco-modus gezet en deze ook met de betreffende voorinstelling op een zo neutraal mogelijke kleurweergave getrimd. We fotografeerden beide resultaten op het scherm voor elke beamer, en dit steeds met exact dezelfde belichtingsaanpassingen van de camera. Daarom zijn sommige foto’s donkerder dan andere als de beamer niet zo helder is.
Maar in werkelijkheid zijn de verschillen niet zo groot als op de foto’s lijkt. Deze foto’s zijn slechts ter illustratie. Voor ongeveer begrijpelijke beelden zouden we de camera moeten fine-tunen, evenals de weergave waarover je de foto’s bekijkt. Maar we hebben de instellingen van de beamer in het bijschrift genoteerd, voor het geval u ze thuis met het ene of het andere model wilt reproduceren.
Onze lijst met zorgvuldig gekozen beamers:
- favoriet EPSON EH-TW7000
Met de Epson EH-TW7000 tover je jouw woonkamer om tot thuisbioscoop. Deze 3LCD beamer geeft 4K beelden weer, waardoor kleine details scherp in beeld komen. - OPTOMA UHD300X
Met de Optoma UHD300X haal je een bioscoopbeleving naar je woonkamer. Deze DLP beamer ondersteunt de 4K UHD resolutie en geeft HDR beelden weer. - BENQ W2700
Met de BenQ W2700 haal je een indrukwekkende bioscoopbeleving naar je woonkamer. Deze beamer geeft 4K UHD beelden moeiteloos weer. Dankzij deze resolutie komen de kleinste details van een film of serie scherp in beeld, van grassprieten tot de haren van een actrice. - JVC LX-UH1
Met de JVC LX-UH1 creëer je eenvoudig een thuisbioscoop. Deze beamer is uitgerust met een DLP 4K chip van Texas Instruments. Hierdoor benadert de projector een 4K beeldkwaliteit.