Het beste camerastatief voor beginners

Een statief is in veel situaties essentieel voor fotografen. Met een goed statief heeft de camera een stevige en stabiele positie. Dit voorkomt wankele foto’s en u kunt kleine nuances in het beeld nauwkeurig veranderen.

Er zijn veel verschillende soorten statieven die we bespreken in de sectie onder onze vergelijkingstabel. In deze test hebben we ons beperkt tot instapmodellen van 20 tot 150 euro.

Dingen om te weten over statieven

Iedereen die zich al lang bezighoudt met fotografie weet dat “het beste” statief een nogal subjectieve aangelegenheid is. Welke het meest geschikt is, hangt altijd af van het beoogde gebruik. Zo worden er vaak zware maar uiterst stabiele statieven gevonden op volformaat camera’s die ook zwaar zijn, wat goed is voor de lading en een stevige standaard, maar nogal onhandig blijkt te zijn in de bagage. Een statief wordt ook onhandig als het hoog genoeg is voor grote fotografen. De enige remedie is het gebruik van geavanceerde vouwmechanismen om een statief op te vouwen voor transport op een zo plaatsbesparend mogelijke manier.

Het hangt af van het beoogde gebruik

Je moet dus altijd compromissen sluiten op een bepaald punt – ook wat betreft de prijs. Denk na over wat u met uw statief wilt doen, hoe vaak u het uit het huis wilt halen, hoe snel u het gebruiksklaar moet maken en wat het moet kosten.

Want zoals zo vaak staat de prijsfactor centraal. Wilt u een sterk maar mobiel model? Dat zal niet goedkoop zijn. Wil je een sterk maar goedkoop model? Dit zal niet gemakkelijk te vervoeren zijn. Wilt u een mobiel en goedkoop model? Dan moet je camera niet te veel wegen en voor de zekerheid moet je hem niet uit je beschermende handen laten vallen.

Het materiaal

Om het gewicht te verminderen en de stabiliteit te verhogen, maken veel fabrikanten nu hun producten van koolstofvezel, ook wel bekend als koolstof. Dit is vooral voordelig voor reisstatieven, waar vooral een laag gewicht van belang is. Hoewel het verschil tussen een carbon en aluminium statief slechts ongeveer 300 tot 400 gram is voor een typische grootte, betekent dit toch een besparing van ongeveer 20 tot 25 procent – een echte opluchting, vooral als je het de hele dag bij je hebt. De enige downer is weer de prijs, want koolstofmodellen zijn beduidend duurder dan hun aluminium tegenhangers.

Aluminium, koolstof of hout?

Als je stabiliteit wilt zonder compromissen, ga dan voor hout. Dit is niet alleen bestand tegen enorme belastingen, maar ook uitstekend beschermd tegen trillingen en schommelingen. De bijbehorende statieven zijn niet alleen relatief zeldzaam en relatief duur, ze zijn ook inflexibel en zeer zwaar. Zulke modellen zijn nauwelijks te vinden in de beginnende sector en daarom zullen we ze in deze test niet verder bespreken.

Het rolluik

Op de uitschuifbare poten van de statieven worden twee soorten sloten gebruikt: voor het vastklemmen of voor het schroeven. Wat men verkiest is vooral een kwestie van smaak, want beide varianten houden in principe even goed stand. Het openen van de schroefdoppen ging voor ons iets sneller, maar het tijdsvoordeel was binnen beheersbare grenzen.

Schroefdoppen zijn comfortabeler in het gebruik

Opvallend is dat klemsluitingen bijna alleen op goedkope modellen te vinden zijn, terwijl het merendeel van de duurdere modellen op de schroefversie vertrouwt. Een voordeel van dit ontwerp is de hogere duurzaamheid, omdat klemsluitingen de neiging hebben om af te breken. Bovenal bieden de meeste statieven met schroefsloten de mogelijkheid om ze om te bouwen tot een monopod, d.w.z. een monopod met één poot. Door hun ontwerp zijn klemsloten niet geschikt voor dit doel.

Kogelkop of 3-weg pannenkop?

“Wat je niet in je hoofd hebt, heb je in je benen” is het populaire gezegde. Dit geldt niet voor camerastatieven. Niet alleen een stabiele stand moet gegarandeerd zijn, maar ook op het bovenste niveau moet alles soepel verlopen. De camera moet goed in de gewenste hoek kantelen, maar dan moet hij daar wel bomvrij worden vastgezet.

Op het gebied van de fotografie hebben zich twee standaardtypen gevestigd, namelijk de kogelkoppen en de zogenaamde driewegpannenkoppen. De driewegpankoppen kunnen zeer nauwkeurig worden afgesteld met behulp van drie assen en zijn met name geschikt voor macro-opnamen en situaties waarin een snelle uitlijning van de camera van minder belang is. Dit komt omdat het meestal sneller is met een balhoofd, waarbij het schot op een bal zit en vrij in alle richtingen kan worden bewogen. De exacte fixatie vereist dan wel wat meer oefening. Op kogelkoppen is er ook een schaalverdeling voor de exacte aflezing van de rotatiehoek, wat vooral nuttig is voor panoramafoto’s.

Dit is hoe we hebben getest

We hebben veel onderzoek gedaan en hebben de 16 meest interessante statieven uit het beginnerssegment gekregen. In de test hebben we eerst aandacht besteed aan het voor de hand liggende: afwerking, grootte en behandeling.

We hebben elk statief getest met twee Canon spiegelreflexcamera’s waarmee we de foto’s voor AllesBeste in de redactie hebben gemaakt. We hebben ook een DJI Osmo Action, een actiecamera die we hier hebben getest, vastgeschroefd.

We hebben de mogelijkheid om een smartphone te bevestigen grotendeels genegeerd: Ten eerste brengt nauwelijks een camerastatief de nodige opnameapparatuur mee en ten tweede gaan we ervan uit dat slechts enkele fotografen er ooit gebruik van zullen maken. Hoewel de camera’s in mobiele telefoons de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt in de beeldkwaliteit, verslaan ze nog steeds geen echte camera. Bovendien zijn smartphones ontworpen om snapshots te maken vanuit de palm van de hand en hebben gebruikers nauwelijks last van handmatige instellingen, ISO-waarden of belichtingstijden – maar juist dat laatste is een van de belangrijkste redenen om een statief te gebruiken.

Stabiliteit was te allen tijde de sleutel. Als een statief begint te wiebelen of te schommelen bij het minste geringste beetje lucht, dient het zijn doel niet en kunnen we net zo goed zonder en uit de vrije hand schieten.

Omdat de meeste fotografen niet alleen in hun thuisstudio werken, maar ook de wijde, kleurrijke wereld willen vastleggen, waren we ook geïnteresseerd in hoe mobiel de statieven zijn. Naast het lichte gewicht spelen ook de verpakkingsafmetingen, d.w.z. de afmetingen in opgevouwen toestand, een doorslaggevende rol.

Onze lijst met zorgvuldig gekozen camerastatieven:

  1. favorietli-thumbnail
    MANFROTTO ELEMENT TRAVELLER CARBON BIG
    De Manfrotto Element Traveller Carbon Big met balhoofd is een compact reis statief. Door het Carbon Fiber materiaal voelt het statief licht aan. Met een draagvermogen van 8 kilogram is het statief geschikt voor systeemcamera’s.

  2. li-thumbnail
    ROLLEI COMPACT TRAVELER NO. 1 CARBON
    De Rollei Compact Traveller No. 1 Carbon is een stevig fotostatief voor reizende fotografen. Dit statief is grotendeels vervaardigd uit carbon staal.

  3. li-thumbnail
    VANGUARD VEO 2GO 265 HAB
    De Vanguard VEO 2 GO 265HAB is een compact statief en monopod in 1. Dankzij het maximale draaggewicht van 6 kilogram gebruik je ook professionele spiegelreflexcamera’s op dit statief.

[ scroll naar beneden voor een gedetaileerd overzicht ]

FAVORIET

Manfrotto Element Traveller Carbon Big

Adviesprijs

269,-

99.632 andere kochten dit product

De Manfrotto Element Traveller Carbon Big met balhoofd is een compact reis statief. Door het Carbon Fiber materiaal voelt het statief licht aan. Met een draagvermogen van 8 kilogram is het statief geschikt voor systeemcamera’s. De 3 statiefpoten stel je afzonderlijk van elkaar in, zo creëer je veelzijdige posities. Daarnaast kan het aluminium balhoofd 360 graden draaien, dit is handig voor panoramafoto’s. Voeg extra gewicht toe aan de haak voor meer stabiliteit. De maximale werkhoogte is 164 centimeter en volledig opgevouwen is het statief 32 centimeter. Zo berg je hem gemakkelijk op in je tas. Met de meegeleverde tas neem je het statief overal mee naartoe.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij coolblue

“Het perfecte lichtgewicht reisstatief dat toch veel aankan!”

Het perfecte reisstatief voor onderweg, dat toch het gewicht van een zware spiegelreflexcamera met zoomlens en microfoon aankan. Het statief is zeer eenvoudig in gebruik, handig met vier lengtematen waarin je ‘m op kunt zetten, en gebouwd van robuust materiaal.

Marijke Dolweg

Als de Element Traveller Kit deze naam niet droeg, had Manfrotto hem als allrounder kunnen verkopen – als je in de richting van de concurrent Rollei kijkt, lijkt het statief in veel opzichten op zijn “allrounder” model: de “Compact Traveller”. Dit kan ook te wijten zijn aan het ontwerp, want we hebben de “Big” versie met een maximale werkhoogte van 164 centimeter getest. Als u niet zo hoog wilt gaan, kunt u als alternatief de “Small” versie kiezen, die nog steeds een maximale hoogte van 143 centimeter heeft. We gaan ervan uit dat de twee versies niet verder verschillen in kwaliteit, maar aangezien we de grote versie hadden, zullen we er in het volgende naar verwijzen.

Overigens is het statief ook verkrijgbaar in een aluminium uitvoering, ook hier is er een grote en een kleine uitvoering beschikbaar. De aluminium versie is van nature zwaarder, maar ook goedkoper. Als u onze “all-rounder” mening deelt en het statief slechts af en toe wilt vervoeren, kunt u een zeer goed statief krijgen en geld besparen ten opzichte van de koolstofvezelversie.

Maar terug naar ons grote carbon statief: Extern is het bijna volledig nachtzwart, alleen de inbusschroeven op de poten zijn glanzend metallic en de waterpassen op de kop zijn klassiek geelgroen. Dit geeft de Element Traveller Kit Carbon een volwassen, echt edele indruk. Ook de afwerking is op geen enkele manier minderwaardig: Alles is precies waar het moet zijn: niets rammelt, kraakt, wiebelt of blokkeert – tenzij je het laatste wilt.

Alle sluitingen zijn van hoge kwaliteit en houden de bewegende delen gemakkelijk op de gewenste plaats. Om precies te zijn zijn er vier schroefdoppen per poot, die met één hand snel en eenvoudig kunnen worden geopend en gesloten. In detail is er telkens één metalen gesp, waarvan het vergrendelmechanisme een zeer goede verhouding heeft tussen weerstand en bewegingsvrijheid, en drie stelschroeven, die aan de buitenkant bedekt zijn met een antislip en aangenaam zachte rubberlaag. Alleen het geribbelde draaiwiel voor het verstellen van de middenkolom is van kunststof, maar het doet geen afbreuk aan de stabiliteit en afwerking.

GOEDE KEUZE

Rollei Compact Traveler No. 1 Carbon

Adviesprijs

139,-

44.562 andere kochten dit product

De Rollei Compact Traveller No. 1 Carbon is een stevig fotostatief voor reizende fotografen. Dit statief is grotendeels vervaardigd uit carbon staal. Deze gemixte metaalsoort is zowel duurzaam als licht in gewicht. Het statief is opgeklapt 33 centimeter lang en weegt 980 gram. Dankzij het compacte pakvolume neem je dit statief gemakkelijk overal mee naar toe. Je kunt de Compact Traveller eenvoudig uitklappen of ombouwen tot monopod. Het maximale draaggewicht is 8 kilo. Dankzij de beenwarmers is het statief ook comfortabel te bedienen in koude omstandigheden. Onder het statief is een haak bevestigd waaraan je extra gewicht kunt hangen. Hierdoor staat het statief extra stabiel bij wind of in het water.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij coolblue

Als je de Rollei Compact Traveller No. 1 Carbon voor het eerst opzet, voel je je een beetje als een speerwerper, want de poten zijn niet alleen lang en sierlijk, maar ook hard en stabiel, en tegelijkertijd is het statief erg licht met ongeveer een kilo.

Het ontwerp is Rollei-typisch in zwart en antraciet, dat op sommige plaatsen wordt afgebroken door glanzend rood. Het doet denken aan de Rollei allrounder, maar is veel dunner en meer filigraan dan zijn grotere zus, en zelfs onze favoriet uit Manfrotto ziet er in directe vergelijking erg gespierd uit. De middelste kolom is nauwelijks dikker dan de duim van een volwassene en de segmenten van de benen worden naar beneden toe nog smaller.

Toch lijkt de Traveller No. 1 allesbehalve onstabiel. De afwerking is uitstekend en het statief doet het bijna volledig zonder plastic. Dit geldt zowel voor de poten als voor de smalle kogelkop, waarvan de bevestigingswielen zijn opgeruwd en waarvan er één een waterpas herbergt. Het is dus alleen echt geschikt voor rechtopstaande shots, helaas is het de enige op het statief. Hier kunnen we de beslissing van Rollei niet begrijpen, want hoewel we kunnen zien dat het hoofddoel van de inspanningen was om de camera zo licht en compact mogelijk te maken, is het ontbreken van een waterpas merkbaar nadelig voor het praktische gebruik ervan, vooral in het meer gebruikte landschapsformaat.

Voor panoramafoto’s biedt het hoofd een goed gegradueerde schaal, maar het is zeer klein. Degenen die problemen hebben met het ontcijferen van enkele kleine lettertjes kunnen moeite hebben met het lezen ervan.

GOEDE KEUZE

Vanguard Veo 2GO 265 HAB

Adviesprijs

249,-

65.398 andere kochten dit product

De Vanguard VEO 2 GO 265HAB is een compact statief en monopod in 1. Dankzij het maximale draaggewicht van 6 kilogram gebruik je ook professionele spiegelreflexcamera’s op dit statief. De maximale werkhoogte is 164 centimeter. Ingeklapt is het statief 48,5 centimeter, zo past hij gemakkelijk in je rugzak of koffer. Spreid de poten helemaal open om gemakkelijk macrofoto’s van bloemen of insecten te maken. Maak een monopod door de poten en de middenkolom los te maken en in elkaar te draaien. Je camera zet je in een handomdraai op het meegeleverde balhoofd dankzij het Arca Swiss snelkoppelingsplaat. De rubber voetjes zorgen ervoor dat je de poten van het statief stevig neerzet op een ruwe ondergrond.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij coolblue

Het was een nek-aan-nek race voor de testoverwinning, want de Vanguard Veo 2s 265AB lijkt erg op onze favoriet en is daarom de heftigste directe concurrentie. Qua prijs is het iets hoger dan de andere geteste modellen, maar toch blijft het binnen de grenzen.

Uitwendig is de Veo 2s 265 AB iets vriendelijker dan Manfrotto’s volledig middernachtzwarte model: om het ontwerp te accentueren zie je meer metallic grijs en het ingehouden geel op het hoofd past goed bij elkaar. De wijzerplaten van de Veo zijn ook met rubber bekleed en opgeruwd voor een betere grip. Ook op het handvat, dat een van de drie poten omsluit, zit rubber. Al met al geeft het gevoel dat je het statief altijd goed vasthoudt – heel mooi!

De rest van de kop is slechts marginaal verschillend van die van de testwinnaar, maar de schaal voor de hoekgraad is wat grover, maar heeft grotere letters – gedrukte cijfers zijn hier slechts om de 45 graden beschikbaar. De graduatie van de schaallijnen is hetzelfde, namelijk altijd vijf graden, maar het is veel moeilijker om de exacte hoek af te lezen.

Bovendien konden we, toen we de statiefkop naar de zijkant kant kantelden, cirkelvormige slijpsporen op de kogel zien. In de praktijk stoort dit ons niet en je ziet het normaal gesproken niet als je niet rechtop fotografeert, maar het is een lelijk klein ding dat niet bestaat in het Manfrotto element. Rechtopstaande foto’s lijken echter niet het stokpaardje van de Veo 2’s te zijn, want de tweede waterpas die we bij Manfrotto en Sawake zagen, ontbreekt op het Vanguard statief.

Qua verpakkingsgrootte wint de Veo 2s een centimeter ten opzichte van onze favoriet, en het komt ook nog eens aanzienlijk verder naar beneden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de inklapbare middenkolom, die ook in halve omwenteling kan worden vastgezet. Het statief ziet eruit alsof het overreden is door een bus in een cartoon met zijn benen ver van zichzelf uitgerekt, maar komt extreem dicht bij de grond. Wie dus vaak vanuit zeer lage perspectieven fotografeert, rijdt waarschijnlijk beter met de Veo dan met de Manfrotto Element Traveller.

Helaas ziet het er anders uit in het geval van het gewicht: Met een maximale werkhoogte van 150 centimeter weegt het aluminium statief iets minder dan 1600 gram, wat veel meer is dan zijn grotere koolstofconcurrent.

(Visited 8 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *