De beste virtual reality bril
De virtuele realiteit is fascinerend, maar deze fascinatie is niet noodzakelijkerwijs gebaseerd op beschrijvingen van de ervaring: VR kan het beste zelf worden uitgeprobeerd.
VR heeft het de afgelopen jaren dan ook moeilijk gehad; de technologie heeft nog geen recht kunnen doen aan de hype die ze in het begin heeft veroorzaakt. Maar sinds de release van Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR in 2016 is er veel veranderd. Dit geldt zowel voor de technologie als voor de gebruikersnummers en het softwareaanbod.
We hebben in totaal 15 VR-brillen getest, waarvan er momenteel nog 11 beschikbaar zijn. Hier zijn onze huidige aanbevelingen in het korte overzicht.
Ontdek een nieuwe wereld
Het principe van de VR-bril is eenvoudig: één of twee schermen tonen de inhoud, twee lenzen zorgen ervoor dat het oog comfortabel aanvoelt en er wordt een centraal effect gecreëerd. Als je de bril opdoet, heb je meteen het gevoel dat je in een andere wereld bent: Verhoudingen worden correct weergegeven op de monitor, in tegenstelling tot afbeeldingen, waardoor gebouwen of monsters er zeer indrukwekkend uitzien.
Hoe goed dit werkt is moeilijk te beschrijven. Je moet het effect zelf ervaren om de opwinding volledig te begrijpen.
Dankzij de vele geïntegreerde sensoren in de VR-headset worden de bewegingen van het hoofd in realtime naar de virtuele realiteit overgebracht, zodat u kunt rondkijken en bewegen zoals u dat in de echte wereld zou doen. Dankzij een positiebepalingssysteem zijn de apparaten ook in staat om lichaamsbewegingen in de virtuele realiteit op te nemen. Dit betekent dat je daadwerkelijk achter voorwerpen kunt kijken of je kunt schuilen achter een dekmantel in het spel.
Twee displays en twee lenzen in de bril geven het gevoel in het spel te zijn.
Alleen het volgen van de bewegingen van de speler zorgt ervoor dat de virtuele realiteit zo direct wordt ervaren. Onderdompeling is hier het sleutelwoord. Hoe beter het werkt, hoe reëler de virtuele realiteit aanvoelt en hoe minder problemen je als speler hebt.
Want misselijkheid kan snel toeslaan bij het gebruik van VR-toepassingen. Deze VR-ziekte voelt niet alleen aan alsof je zeeziek bent, maar ontwikkelt zich ook op een zeer vergelijkbare manier: ook hier krijgen het oog en het evenwichtsorgaan verschillende informatie die niet overeenkomt. Het lichaam reageert hier misselijk op. Niet iedereen heeft er last van, en je raakt er meestal snel aan gewend.
Hoe sterk het effect is, hangt vooral af van hoe goed en hoe snel de bewegingen van het lichaam in de virtuele realiteit worden overgebracht. Met name tijdsvertragingen tussen een beweging en de visuele weergave ervan in een VR-bril veroorzaken snel misselijkheid, net als schokkerige bewegingen.
Voor een goede werking van de VR is de technologie van de VR-systemen dus erg belangrijk – enerzijds de kwaliteit van de bewegingsregistratie met behulp van sensoren, anderzijds de pure rekenkracht van de grafische kaart om de gemeten positie op het display zo snel en soepel mogelijk te kunnen oproepen. Maar ook op het vermogen van de programmeurs om hun spellen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken – bijvoorbeeld met zwarte randen aan de zijkanten. En een vrijwel overtrokken neus vermindert ook het risico op misselijkheid, zo bizar als het concept klinkt.
Groeiende modeldiversiteit
De virtuele realiteit is niet langer slechts een motief uit sciencefictionromans. Er zijn nu verschillende volwaardige VR-systemen op de markt: Oculus Quest, HTC Vive , de hogere resolutie Vive Pro, Windows Mixed Reality, hier weergegeven in de vorm van de Acer AH101, en Sony Playstation VR. Daarnaast is er de instapoplossing Oculus Go.
VR is nog een jonge technologie die pas op weg is naar de massamarkt. Terwijl fabrikanten zoals Pimax de voorkeur geven aan ervaren PC-gebruikers en VR-liefhebbers, richt Oculus zich op beginners met kwaliteitsbewustzijn, dankzij de ongecompliceerde opstelling en de relatief lage prijzen. Mobiele telefoonhouders zoals Cardboard of GearVR zijn daarom niet meer aan te bevelen, de VR-ervaring is te slecht, de concurrentie te goed en goedkoop.
Voor de PC is er nu een opvolger voor de Oculus Rift CV1, de Oculus Rift S – hoewel “opvolger” nauwelijks het juiste woord is, is het in feite meer een vervanging die op belangrijke plaatsen is verbeterd en die ook qua prijs het oude model vervangt.
Een samenwerking tussen de spellenfabrikant Valve en de hardwarespecialisten van HTC resulteerde in de HTC Vive, een VR-oplossing die sterk lijkt op de Oculus Rift, die zich onderscheidt van de concurrentie met een werkelijk indrukwekkende ruimtevaart – helaas ook qua prijs: Je moest bijna 900 euro investeren voor een HTC Vive – bij de start is het vandaag 599 euro.
De HTC Vive Pro volgde als een model met een hogere resolutie en een beter draagcomfort voor 879 euro, maar dan zonder de verplichte sensoren en controllers. Een compleet pakket kost 1.399 euro.
De systeemeisen zijn immers niet zo hoog in vergelijking met de technische status quo als enkele jaren geleden: Zelfs een mid-range PC met een grafische kaart zoals de GTX 1060, die zo’n 250 euro kost, biedt voldoende prestaties. Maar het kan nog goedkoper: de Playstation VR heeft alleen de Playstation 4 nodig, die al in miljoenen huiskamers staat, of het nu klassiek, slank of pro is. En Oculus Quest heeft geen andere hardware nodig, geen PC, console of mobiele telefoon.
VR wordt sociaal
Een probleem met een VR-bril of virtual reality in het algemeen is dat het een nogal eenzaam plezier kan zijn. Immers, met je bril voor je ogen snijdt je jezelf ook af van de lokale realiteit.
Om dit te veranderen heeft Sony een HDMI-aansluiting voor de televisie in de processorunit ingebouwd. Met de TV aangesloten, kunnen vrienden of familie zien wat je ervaart in vreemde werelden, in plaats van alleen maar te kijken naar een zwaaiende en wonderlijke gamer met een helm op zijn hoofd. Zo kunt u uw VR-ervaringen van dichtbij met anderen delen. Oculus Rift, Windows Mixed Reality en HTC Vive (Pro) kunnen ook het VR-beeld op een monitor weergeven. Maar anderen moeten niet alleen passief toekijken wat een speler ervaart, ze kunnen ook ingrijpen en zelfs meespelen via de game controller.
De anderen kunnen ook kijken naar
De integratie van het televisietoestel verbetert niet alleen de sociale acceptatie van VR enorm, het voorkomt ook dat spelers eenzaam worden in buitenlandse virtuele werelden – samen is alles gewoon leuker.
Maar ook de sociale media bewegen zich naar de virtuele realiteit. Facebook, als eigenaar van Oculus, duwt het onderwerp sterk en laat gebruikers van Oculus Go en Oculus Rift bijvoorbeeld samen films of foto’s bekijken, chatten of bordspellen spelen. De VR-content van de Oculus Quest kan via chromecast naar TV of via een app rechtstreeks naar de smartphone worden overgebracht zodat vrienden met u kunnen meekijken. Bovendien zijn Oculus en Valve Index voorzien van open koptelefoons die omstanders in staat stellen het geluid te horen – de isolatie neemt af met elke generatie.
Onze lijst met zorgvuldig gekozen VR-Brillen:
- favoriet OCULUS QUEST
De Oculus Quest 128GB is Oculus’ eerste actieve VR-bril zonder dat je een pc nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is de mobiele app om overal gebruik te maken van de Quest. Ook is de Quest draadloos, dus je zit niet langer vast aan de lengte van kabels. - SONY PLAYSTATION VR
Vanaf het moment dat je PlayStation VR opzet, het nieuwe virtual reality-systeem voor PlayStation 4, ervaar je games op een geheel nieuwe manier. Je bent zelf het middelpunt van de actie en beleeft ieder detail van fantastische nieuwe werelden — hierdoor lijkt het alsof je echt in de game zit. - OCULUS RIFT S
De Oculus Rift S is de opvolger van de originele Oculus Rift. Deze nieuwe VR bril is voorzien van inside-out tracking, wat inhoudt dat je geen externe sensors meer nodig hebt. Hierdoor heb je meer bewegingsruimte en nauwkeurigere tracking wanneer je de bril op je hoofd hebt. - HTC VIVE PRO
De HTC Vive Pro is de tweede generatie van de op gaming gerichte HTC Vive VR brillen, waarbij vooral kinderziektes zijn weggewerkt. Zo is de resolutie nog verder verhoogd naar 2880×1600 (1440p per oog). Dit maakt games gedetailleerder en samen met de verminderde light bleed zorgt dat voor een verbeterde immersie.