De beste virtual reality bril

De virtuele realiteit is fascinerend, maar deze fascinatie is niet noodzakelijkerwijs gebaseerd op beschrijvingen van de ervaring: VR kan het beste zelf worden uitgeprobeerd. 

VR heeft het de afgelopen jaren dan ook moeilijk gehad; de technologie heeft nog geen recht kunnen doen aan de hype die ze in het begin heeft veroorzaakt. Maar sinds de release van Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR in 2016 is er veel veranderd. Dit geldt zowel voor de technologie als voor de gebruikersnummers en het softwareaanbod.

We hebben in totaal 15 VR-brillen getest, waarvan er momenteel nog 11 beschikbaar zijn. Hier zijn onze huidige aanbevelingen in het korte overzicht.

Ontdek een nieuwe wereld

Het principe van de VR-bril is eenvoudig: één of twee schermen tonen de inhoud, twee lenzen zorgen ervoor dat het oog comfortabel aanvoelt en er wordt een centraal effect gecreëerd. Als je de bril opdoet, heb je meteen het gevoel dat je in een andere wereld bent: Verhoudingen worden correct weergegeven op de monitor, in tegenstelling tot afbeeldingen, waardoor gebouwen of monsters er zeer indrukwekkend uitzien.

Hoe goed dit werkt is moeilijk te beschrijven. Je moet het effect zelf ervaren om de opwinding volledig te begrijpen.

Dankzij de vele geïntegreerde sensoren in de VR-headset worden de bewegingen van het hoofd in realtime naar de virtuele realiteit overgebracht, zodat u kunt rondkijken en bewegen zoals u dat in de echte wereld zou doen. Dankzij een positiebepalingssysteem zijn de apparaten ook in staat om lichaamsbewegingen in de virtuele realiteit op te nemen. Dit betekent dat je daadwerkelijk achter voorwerpen kunt kijken of je kunt schuilen achter een dekmantel in het spel.

Twee displays en twee lenzen in de bril geven het gevoel in het spel te zijn.

Alleen het volgen van de bewegingen van de speler zorgt ervoor dat de virtuele realiteit zo direct wordt ervaren. Onderdompeling is hier het sleutelwoord. Hoe beter het werkt, hoe reëler de virtuele realiteit aanvoelt en hoe minder problemen je als speler hebt.

Want misselijkheid kan snel toeslaan bij het gebruik van VR-toepassingen. Deze VR-ziekte voelt niet alleen aan alsof je zeeziek bent, maar ontwikkelt zich ook op een zeer vergelijkbare manier: ook hier krijgen het oog en het evenwichtsorgaan verschillende informatie die niet overeenkomt. Het lichaam reageert hier misselijk op. Niet iedereen heeft er last van, en je raakt er meestal snel aan gewend.

Hoe sterk het effect is, hangt vooral af van hoe goed en hoe snel de bewegingen van het lichaam in de virtuele realiteit worden overgebracht. Met name tijdsvertragingen tussen een beweging en de visuele weergave ervan in een VR-bril veroorzaken snel misselijkheid, net als schokkerige bewegingen.

Voor een goede werking van de VR is de technologie van de VR-systemen dus erg belangrijk – enerzijds de kwaliteit van de bewegingsregistratie met behulp van sensoren, anderzijds de pure rekenkracht van de grafische kaart om de gemeten positie op het display zo snel en soepel mogelijk te kunnen oproepen. Maar ook op het vermogen van de programmeurs om hun spellen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken – bijvoorbeeld met zwarte randen aan de zijkanten. En een vrijwel overtrokken neus vermindert ook het risico op misselijkheid, zo bizar als het concept klinkt.

Groeiende modeldiversiteit

De virtuele realiteit is niet langer slechts een motief uit sciencefictionromans. Er zijn nu verschillende volwaardige VR-systemen op de markt: Oculus Quest, HTC Vive , de hogere resolutie Vive Pro, Windows Mixed Reality, hier weergegeven in de vorm van de Acer AH101, en Sony Playstation VR. Daarnaast is er de instapoplossing Oculus Go.

VR is nog een jonge technologie die pas op weg is naar de massamarkt. Terwijl fabrikanten zoals Pimax de voorkeur geven aan ervaren PC-gebruikers en VR-liefhebbers, richt Oculus zich op beginners met kwaliteitsbewustzijn, dankzij de ongecompliceerde opstelling en de relatief lage prijzen. Mobiele telefoonhouders zoals Cardboard of GearVR zijn daarom niet meer aan te bevelen, de VR-ervaring is te slecht, de concurrentie te goed en goedkoop.

Voor de PC is er nu een opvolger voor de Oculus Rift CV1, de Oculus Rift S – hoewel “opvolger” nauwelijks het juiste woord is, is het in feite meer een vervanging die op belangrijke plaatsen is verbeterd en die ook qua prijs het oude model vervangt.

Een samenwerking tussen de spellenfabrikant Valve en de hardwarespecialisten van HTC resulteerde in de HTC Vive, een VR-oplossing die sterk lijkt op de Oculus Rift, die zich onderscheidt van de concurrentie met een werkelijk indrukwekkende ruimtevaart – helaas ook qua prijs: Je moest bijna 900 euro investeren voor een HTC Vive – bij de start is het vandaag 599 euro.

De HTC Vive Pro volgde als een model met een hogere resolutie en een beter draagcomfort voor 879 euro, maar dan zonder de verplichte sensoren en controllers. Een compleet pakket kost 1.399 euro.

De systeemeisen zijn immers niet zo hoog in vergelijking met de technische status quo als enkele jaren geleden: Zelfs een mid-range PC met een grafische kaart zoals de GTX 1060, die zo’n 250 euro kost, biedt voldoende prestaties. Maar het kan nog goedkoper: de Playstation VR heeft alleen de Playstation 4 nodig, die al in miljoenen huiskamers staat, of het nu klassiek, slank of pro is. En Oculus Quest heeft geen andere hardware nodig, geen PC, console of mobiele telefoon.

VR wordt sociaal

Een probleem met een VR-bril of virtual reality in het algemeen is dat het een nogal eenzaam plezier kan zijn. Immers, met je bril voor je ogen snijdt je jezelf ook af van de lokale realiteit.

Om dit te veranderen heeft Sony een HDMI-aansluiting voor de televisie in de processorunit ingebouwd. Met de TV aangesloten, kunnen vrienden of familie zien wat je ervaart in vreemde werelden, in plaats van alleen maar te kijken naar een zwaaiende en wonderlijke gamer met een helm op zijn hoofd. Zo kunt u uw VR-ervaringen van dichtbij met anderen delen. Oculus Rift, Windows Mixed Reality en HTC Vive (Pro) kunnen ook het VR-beeld op een monitor weergeven. Maar anderen moeten niet alleen passief toekijken wat een speler ervaart, ze kunnen ook ingrijpen en zelfs meespelen via de game controller.

De anderen kunnen ook kijken naar

De integratie van het televisietoestel verbetert niet alleen de sociale acceptatie van VR enorm, het voorkomt ook dat spelers eenzaam worden in buitenlandse virtuele werelden – samen is alles gewoon leuker.

Maar ook de sociale media bewegen zich naar de virtuele realiteit. Facebook, als eigenaar van Oculus, duwt het onderwerp sterk en laat gebruikers van Oculus Go en Oculus Rift bijvoorbeeld samen films of foto’s bekijken, chatten of bordspellen spelen. De VR-content van de Oculus Quest kan via chromecast naar TV of via een app rechtstreeks naar de smartphone worden overgebracht zodat vrienden met u kunnen meekijken. Bovendien zijn Oculus en Valve Index voorzien van open koptelefoons die omstanders in staat stellen het geluid te horen – de isolatie neemt af met elke generatie.

Onze lijst met zorgvuldig gekozen VR-Brillen:

  1. favorietli-thumbnail
    OCULUS QUEST
    De Oculus Quest 128GB is Oculus’ eerste actieve VR-bril zonder dat je een pc nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is de mobiele app om overal gebruik te maken van de Quest. Ook is de Quest draadloos, dus je zit niet langer vast aan de lengte van kabels.

  2. li-thumbnail
    SONY PLAYSTATION VR
    Vanaf het moment dat je PlayStation VR opzet, het nieuwe virtual reality-systeem voor PlayStation 4, ervaar je games op een geheel nieuwe manier. Je bent zelf het middelpunt van de actie en beleeft ieder detail van fantastische nieuwe werelden — hierdoor lijkt het alsof je echt in de game zit.

  3. li-thumbnail
    OCULUS RIFT S
    De Oculus Rift S is de opvolger van de originele Oculus Rift. Deze nieuwe VR bril is voorzien van inside-out tracking, wat inhoudt dat je geen externe sensors meer nodig hebt. Hierdoor heb je meer bewegingsruimte en nauwkeurigere tracking wanneer je de bril op je hoofd hebt.

  4. li-thumbnail
    HTC VIVE PRO
    De HTC Vive Pro is de tweede generatie van de op gaming gerichte HTC Vive VR brillen, waarbij vooral kinderziektes zijn weggewerkt. Zo is de resolutie nog verder verhoogd naar 2880×1600 (1440p per oog). Dit maakt games gedetailleerder en samen met de verminderde light bleed zorgt dat voor een verbeterde immersie.

[ scroll naar beneden voor een gedetaileerd overzicht ]

[ux_products type=”row” cat=”800″ products=”4″ offset=”10px” order=”asc”]

FAVORIET

blank

Oculus Quest

Adviesprijs

599,-

blank

108.652 andere kochten dit product

De Oculus Quest 128GB is Oculus’ eerste actieve VR-bril zonder dat je een pc nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is de mobiele app om overal gebruik te maken van de Quest. Ook is de Quest draadloos, dus je zit niet langer vast aan de lengte van kabels. Bovenop zitten 4 camera’s, die de omgeving scannen en op die manier voor de six degrees of freedom (6 DOF) zorgen. Deze techniek herkent wanneer je springt, draait of bukt en vertaalt dit op die manier naar de game die je speelt. Dit zorgt voor een nog realistischere ervaring dan ooit. Ook de controllers zijn nieuw en verbeterd, maar de lay-out is hetzelfde als bij de Oculus Rift controllers. Jong geleerd, oud gedaan dus voor degenen die weleens met de Rift in de weer zijn geweest.

Bekijk prijs bij amazon Bekijk prijs bij coolblue

“VR bril om overal te gebruiken”

De Oculus Quest is haast een vreemde eend in de bijt ten opzichte van andere VR brillen. Waar je voor andere brillen een krachtige hardware setup nodig hebt, heeft de Quest dit niet nodig. Bij deze VR bril heb je geen last van kabels of benodigde hardware, je zet hem op en je gaat aan de gang. Ideaal voor mensen die VR willen gebruiken maar geen behoefte hebben aan het kopen van een krachtige pc of laptop.

Kees Den Uijl

Terwijl Oculus Go en GearVR slechts één controller zeer statisch in de ruimte detecteren (zogenaamde 3DOF-tracking met slechts drie vrijheidsgraden in de virtuele ruimte), biedt Oculus Quest de 6DOF-tracking met zes vrijheidsgraden die bekend zijn van PC en PS4. We kunnen bijvoorbeeld ons hoofd strekken om achter een plank te kijken of onze virtuele handen gebruiken om te bewegen, te gebruiken en zelfs te jongleren.

Dit wordt mogelijk gemaakt door in totaal vier camera’s op de headset. Deze camera’s detecteren het infrarood licht dat door de controller en de headset wordt uitgestraald en oriënteren zich in de echte omgeving met behulp van vaste punten die gebruikers van AR-toepassingen op mobiele telefoons waarschijnlijk al kennen. 

Waarschijnlijk het grootste voordeel van de Oculus Quest is, naast de ongewone bewegingsvrijheid, de zeer eenvoudige opzet. U ziet dat Oculus’ moederbedrijf Facebook het apparaat heeft ontworpen voor de massamarkt: zelfs beginners worden niet overweldigd en krijgen een fascinerend inzicht in wat VR eigenlijk is.

Het mobiele concept heeft nadelen in termen van de rekenkracht die het biedt: een Snapdragon 660 is natuurlijk niet te vergelijken met hooguit uitgeruste game-PC’s. Maar gezien de beperkte prestaties blijkt de grafische kwaliteit van de reeds beschikbare queeste spellen verrassend goed te zijn. Hoewel er een zichtbare afname van de grafische kwaliteit kan worden waargenomen in vergelijking met de PSVR- of PC-versies van game-implementaties, is dit verrassend weinig merkbaar bij het spelen van games. Titels als Vader Immortal tonen zelfs een grafische kwaliteit die nooit voor mogelijk werd gehouden voor deze hardware en games als de grandioze Beat Saber profiteren sowieso niet van high-end optiek.

Gezien de prijs van 449 euro voor de Oculus Quest met 64 Gigabyte intern geheugen (549 euro voor 128 Gigabyte) is de keuze van de ingebouwde displays verrassend: Oculus vertrouwt op OLED displays met een resolutie van 1.600 x 1.200 pixels per stuk, identiek aan de 879 euro dure HTC Vive Pro. Zo blijken het zwartniveau en de kleurweergave net zo goed te zijn als gewoonlijk, ook al is er nog steeds een licht flyscreen-effect te zien.

Er zijn echter wel aftrekken in de algemene waardering voor het draagcomfort. De plastic hoofdband verschuift het grootste deel van het gewicht van de glazen, die ongeveer 570 gram wegen, naar het gezicht en de Quest drukt wat ongemakkelijk na een langere periode van gebruik. De geïntegreerde batterij gaat echter niet meer dan twee tot drie uur mee. Maar dat is meestal genoeg voor de meestal vrij vermakelijke VR games, fysiek veeleisende titels zoals Beat Saber of Creed zou slechts een paar spelers moeten kunnen duren voor een paar uur per keer toch.

Dit brengt ons bij de software selectie, niet een onbelangrijke factor voor VR-brillen die geen toegang hebben tot het SteamVR ecosysteem vanaf de PC. In de Oculus Store vindt u meer dan 50 games en apps direct na de release, waaronder Beat Saber, Moss en Robo Recall, maar ook Netflix en VR Chat.

De games zijn niet inferieur aan hun PC en PSVR originelen in termen van speeltijd en complexiteit, dus het zijn niet alleen eenvoudige mobiele games voor tussendoor. Actie-avonturen zoals Apex Construct of Moss zullen je vele uren bezighouden met lastige puzzels en spannende gevechten met een ongelooflijk gevoel dat je midden in de actie zit. Zelfs de klassieker Angry Birds biedt een meerwaarde in virtual reality: we kunnen de varkensforten van alle kanten bekijken en vervolgens de beroemde katapult in eigen hand nemen. 

De ontwikkelaars van de VR systeemverkoper Beat Saber werken zelfs aan functies die alleen de queesteigenaren zouden moeten krijgen: De 360-gradenmodus van het spel maakt volledig gebruik van de bewegingsvrijheid van de mobiele VR en zorgt voor nog meer beweging tijdens het spelen.

In het begin eiste VR een enorme prestatie van de grafische kaart, omdat niet alleen een hoge resolutie, maar vooral een vloeiende beeldweergave met minstens 90 beelden per seconde nodig is om niet ziek te worden van VR. Intussen hebben alle aanbieders van PC VR-oplossingen technologieën ontwikkeld om de eisen aanzienlijk te verlagen. Bovendien zijn de prestaties van GPU’s ook toegenomen – een grafische kaart voor het middensegment is nu voldoende.

Oculus Quest bewijst: het werkt zelfs met nog lagere eisen. De Snapdragon 660, die de prestaties in deze VR-bril levert, is niet eens vergelijkbaar met trage notebookchips, maar biedt toch verbazingwekkend mooie en vooral altijd vloeiende graphics in de Quest. Ontwikkelaars benadrukken ook dat PSVR applicatie-implementaties vrij eenvoudig zouden zijn, omdat alleen de optische kwaliteit een beetje verlaagd hoeft te worden. Voor de volledige grafische pracht en praal is echter een PC zo snel mogelijk en een high-end VR zoals die van Pimax, HTC, Oculus of Valve nog steeds nodig in 2019.

GOEDE KEUZE

Sony Playstation VR

Adviesprijs

339,-

blank

123.411 andere kochten dit product

Vanaf het moment dat je PlayStation VR opzet, het nieuwe virtual reality-systeem voor PlayStation 4, ervaar je games op een geheel nieuwe manier. Je bent zelf het middelpunt van de actie en beleeft ieder detail van fantastische nieuwe werelden — hierdoor lijkt het alsof je echt in de game zit. PS VR laat je spelen op manieren en plaatsen die je nooit voor mogelijk hield dankzij een geavanceerd, aangepast OLED-scherm dat beelden weergeeft met een supervloeiend beeld van 120 Hz, 360 graden zicht en echte 3D-audio waarmee je geluiden om je heen kunt horen. Je kunt dus helemaal opgaan in games speciaal ontwikkeld voor PS VR, inclusief RIGS Mechanized Combat League en VR Worlds.

Bekijk prijs bij bol.com Bekijk prijs bij amazon

Er zijn verschillende bekabelde alternatieven. Onze aanbeveling hier is nog steeds Sony’s Playstation VR, die alleen een relatief goedkope Playstation 4 nodig heeft voor de bediening. Daarnaast zijn er tal van exclusieve spellen van hoge kwaliteit, die ook hun budget laten zien dat door Sony wordt verstrekt. Blood&Truth is een actie-ervaring die geen enkele gamer mag missen en wie de tijd met Mario en Luigi al vergeten is, zal erg blij zijn met Astro Bot.

De headset, uitgebracht in 2016, maakt gebruik van twee kleine schermen met een totale resolutie van 1.920 x 1.080 pixels en heeft daarmee de laagste resolutie van alle huidige VR-headsets. Sony compenseert dit met een zogenaamd RGB-strip-display: Hier worden 33 procent meer sub-pixels gebruikt, wat het gevreesde vliegendeffect sterk vermindert.

Dit komt omdat de korte kijkafstand van de VR-bril betekent dat bij lage beeldschermresoluties dit effect, dat vergelijkbaar is met het kijken door een vliegenvanger, vaak kan worden waargenomen: De afstanden tussen de afzonderlijke pixels worden zichtbaar en het lijkt alsof er een grof filter over het beeld is geplaatst. Hoewel dit effect ook op de Playstation VR kan worden waargenomen, is het alleen merkbaar bij een grotere, helderdere beeldinhoud. Oculus Rift en HTC Vive bieden een hogere resolutie, maar hebben een iets meer uitgesproken fly screen effect door andere OLED displays. Alleen de HTC Vive Pro kan hier een inhaalslag maken.

Sony is er vooral in geslaagd om de Playstation VR comfortabel te dragen. Het gewicht van de bril wordt van het gezicht naar het hoofd verplaatst, de VR-bril wordt alleen voor de ogen getrokken. Een comfortabele hoofdband houdt het balhoofdstel op zijn plaats en kan worden vergrendeld met een draaiend wiel, net als een fietshelm.

Rondom de lenzen zit een zwarte plastic hoes die voorkomt dat er storend licht van buitenaf in de ogen komt. Dankzij de glijdende constructie en de daaruit voortvloeiende flexibiliteit in de afstand tussen de lenzen en de ogen, kunnen brildragers de Playstation VR ook zonder problemen gebruiken. Conclusie: Hoewel de Playstation VR met meer dan 600 gram de zwaarste van de huidige VR-brillen is, is hij comfortabeler om te dragen dan zijn concurrenten. Zelfs na langere speelsessies zijn er geen drukplekken of nekklachten.

GOEDE KEUZE

Oculus Rift S

Adviesprijs

499,-

88.593 andere kochten dit product

De Oculus Rift S is de opvolger van de originele Oculus Rift. Deze nieuwe VR bril is voorzien van inside-out tracking, wat inhoudt dat je geen externe sensors meer nodig hebt. Hierdoor heb je meer bewegingsruimte en nauwkeurigere tracking wanneer je de bril op je hoofd hebt. Ook hoef je niet eerst de Oculus Rift in te stellen. Je pakt de Rift S uit, sluit hem aan op een computer of laptop en je gaat meteen ermee aan de slag. Verder zie je door de Passthrough+ technologie de echte wereld als je de bril op hebt, zodat je niet per ongeluk ergens tegenaan loopt.

Bekijk prijs bij amazon Bekijk prijs bij coolblue

Hoewel de resolutie van de Oculus Rift S slechts voorzichtig is verhoogd tot 2.560 x 1.440 pixels in vergelijking met zijn voorganger, resulteert het gebruik van een andere displaytechnologie (RGB-stripmatrix in plaats van Pentile) in een zichtbaar scherper beeld dan de oude Oculus Rift – en is het gevreesde vliegenbeeld nauwelijks merkbaar. Een nadeel: het LCD-scherm zorgt voor minder rijk zwart in beeld, wat een negatieve oprisping kan zijn voor fans van horrorspelletjes of ruimtesimulaties. 

Er hoeven geen extra camera’s zoals Rift CV1 of Playstation VR en geen IR-zenders zoals HTC Vive en Valve Index te worden geïnstalleerd voor tracking. Net als bij Windows Mixed Reality maakt Oculus Rift S gebruik van camera’s die in de headset zijn geïntegreerd om de bewegingen van de speler te detecteren en naar VR te sturen. Een paar ergonomisch ontworpen controllers worden meegeleverd met de bril. 

De zogenaamde Inside-Out-Tracking gebruikt in totaal vijf camera’s in de VR-bril en dekt daarmee de meeste bewegingspatronen. Bewegingen achter de rug en te dicht bij de camera’s al de Rift S maar nog steeds problemen, hier heeft de zogenaamde Lighthouse-Tracking van HTC en Valve een voordeel.

In vergelijking met de eerste Rift generatie CV1 zijn de hardwarevereisten van de Rift S niet toegenomen, ondanks zijn betere uiterlijk: een redelijk up-to-date quad-core processor, acht gigabyte RAM en een grafische kaart voor zo’n 200 euro zijn al voldoende. Notitieboekeigenaren moeten voorzichtig zijn: Rift S heeft een displaypoort nodig. Adapters voor HDMI 4K/60 bestaan wel, maar kosten drie cijfers.

GOEDE KEUZE

HTC Vive Pro

Adviesprijs

1199,-

101.284 andere kochten dit product

De HTC Vive Pro is de tweede generatie van de op gaming gerichte HTC Vive VR brillen, waarbij vooral kinderziektes zijn weggewerkt. Zo is de resolutie nog verder verhoogd naar 2880×1600 (1440p per oog). Dit maakt games gedetailleerder en samen met de verminderde light bleed zorgt dat voor een verbeterde immersie. Ook het draagcomfort is verbeterd, met een nieuw bevestigingssysteem met draaiknop. Hierdoor is de vive eenvoudiger zelf op te zetten of te verstellen en is het gewicht van de headset beter over je hoofd verdeeld. De ingebouwde microfoons en koptelefoons maken een externe headset overbodig, wat weer scheelt in het geknoei met kabels.

Bekijk prijs bij amazon Bekijk prijs bij coolblue

De HTC Vive Pro maakt gebruik van het volgsysteem van de HTC Vive, maar kan worden geüpgraded naar een 2.0 versie die het speelgebied uitbreidt tot 10 x 10 meter. Hoewel HTC geen nieuwe generatie levert, geeft de hogere resolutie een zichtbaar beter beeld. Het beduidend lagere fly screen effect laat zich snel positief voelen, en de herziene hoofdsteun inclusief koptelefoon is ook aangenaam merkbaar. Daarnaast zijn er stereocamera’s in de headset, die volgens HTC ook gebruikt kunnen worden voor AR of handtracking – maar dan alleen in de toekomst.

De prijs van de HTC Vive is na de release van de 879 Euro Vive Pro – inclusief controllers en Lighthouse stations, die alleen zijn inbegrepen in het 1.399 Euro totaalpakket – gedaald tot slechts 599 Euro. Omdat de controllers en Lighthouse van Valve komen, kunnen ook andere fabrikanten een licentie voor hen afgeven, zoals Pimax. De aankoop van een Vive voor 599 euro is dus ook een investering in de toekomst, omdat de tracking en controller gebruikt kan blijven worden.

Of het de moeite waard is om de beduidend hogere toeslag toe te voegen ten opzichte van de toch al dure standaardversie is iets wat iedereen zelf moet beslissen. Dat denken we niet.

(Visited 516 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *