De beste Hifi-koptelefoon voor thuis

Bij hoofdtelefoons die voornamelijk ontworpen zijn voor stationair gebruik is niet zozeer de uitsluiting van de omgeving van belang, maar veeleer het compromisloze luisterplezier, idealiter binnen de eigen vier muren. Het maakt dus niet uit of de buitenwereld je smaak in muziek deelt of dat je je wilt afzonderen van het lawaai van buitenaf.

Of het nu gesloten, open of halfopen is, het ontwerp van het oorstukje en de transducers is uitsluitend te danken aan de best mogelijke muziekweergave. Impedanties en gevoeligheden spelen hier alleen een rol, als we de speler onder bepaalde omstandigheden dienovereenkomstig moeten selecteren. Toch zullen er voorbeelden zijn die ook op smartphones of andere mobiele spelers goed zullen presteren, zoals vaak het geval is, de overgang verloopt vlot.

Als u wilt genieten van muziek in de hoogste geluidskwaliteit zonder gestoord te worden, dan is een hoogwaardige hifikoptelefoon nog steeds de eerste keuze voor u. Aangezien er steeds meer gebruikers zijn die hun muziekcollectie voornamelijk op hun smartphone of andere mobiele speler opslaan om deze van daaruit af te spelen, zowel thuis als onderweg, hebben we onze test onderverdeeld in een hifi-koptelefoon die voornamelijk in de stationaire modus wordt gebruikt en een koptelefoon die op het mobiele apparaat kan worden aangesloten.

Door de verschillende eisen en technische omstandigheden (met name de impedantie) kunnen de twee klassen hoofdtelefoons niet direct op een zinvolle manier met elkaar worden vergeleken. Daarom behandelen we ze afzonderlijk op twee pagina’s en selecteren we een testwinnaar en aanbevelingen voor elke groep. We hebben er 17 getest voor de woonkamer en 16 voor de smartphone.

Impedantie is de AC-weerstand van een hoofdtelefoon. In wisselwerking met het bronapparaat heeft het invloed op het volume en het geluid.

Hoogwaardige studiokoptelefoons werken meestal met een impedantie van ongeveer 300 ohm, soms zelfs meer. Mobiele apparaten zoals audiospelers of smartphones werken daarentegen het beste met een hoofdtelefoon met een impedantie van ongeveer 30 ohm of minder vanwege het beperkte versterkervermogen. Stationaire hifi-apparaten met een hoofdtelefoonuitgang hebben daarentegen meestal een impedantie van ongeveer 100 ohm tussen de twee uitersten nodig, maar kunnen meestal hogere impedanties aan.

De gevoeligheid van een hoofdtelefoon is vergelijkbaar: het geeft de maximale geluidsdruk aan die de hoofdtelefoon kan produceren met een vermogen van 1 milliwatt en is ook een parameter voor het haalbare volume, maar vooral voor de dynamiek.

Bij conventionele aansluitkabels, in asymmetrische uitvoering, delen de kabels voor het linker- en rechterkanaal de afscherming, die ook vaak wordt gebruikt voor het retourtransport van het signaal. Bij gebalanceerde kabels heeft elk kanaal een eigen voor- en retourleiding en een eigen afscherming. Als de bron, d.w.z. de versterker, ook gebalanceerd is, resulteert dit in een betere kanaalscheiding, zodat het linker- en rechterkanaal elkaar niet meer kunnen storen.

Selectie van de hoofdtelefoons

Gesloten, open of halfopen – dat is bijna een kwestie van geloof met betrekking tot een koptelefoon. Wat bedoeld wordt is de constructie van de oorschelpen, of ze nu open, gesloten of halfopen zijn aan de buitenkant.

Duidelijke verschillen in geluid, afhankelijk van het ontwerp van de oortelefoons

Open koptelefoons staan bekend om een bijzonder fijn, gebalanceerd geluid, terwijl gesloten oortelefoons een voorwaarde zijn voor een krachtige, contourgetrouwe bas, maar aan de andere kant te maken hebben met geluidskleuring.

Het genieten van muziek met een gesloten koptelefoon isoleert de luisteraar zeker van de buitenwereld – omgekeerd wordt de buitenwereld ook gespaard van de eigen muzikale escapades, wat de rust van het huis ten goede kan komen.

Een ander onderscheidend kenmerk heeft meer te maken met draagcomfort. Zowel de open als de gesloten modellen hebben kussentjes die het oor omsluiten en goed tegen het hoofd aanliggen – rond de oren of de koptelefoon voor over het oor genoemd.

Andere hebben kussentjes die direct op de oren rusten, en worden rond oren of over-ear-hoofdtelefoons genoemd. Sommige fabrikanten bieden beide types aan en we hebben goed geluisterd om te zien of er naast het draagcomfort ook verschillen in geluid zijn.

Een principekwestie – de transducer

Naast het gesloten, open en halfopen principe en het aan en over-oren, hebben we nu ook twee verschillende convertortechnieken.

Aan de ene kant zijn er de dynamische transducers, waarschijnlijk de meest vertegenwoordigde technologie: hier vormen het membraan en de spoel voor de aandrijving een vast gemonteerde eenheid. De spoel wordt ondergedompeld in een magnetisch gat en wordt in de tijd bewogen met de muziek. Deze beweging wordt overgebracht naar het diafragma, dat het geluid vervolgens doorstuurt naar het oor.

In de magnetostatische transducer worden de spoelwikkelingen door middel van damp op het diafragma afgezet en vormen zo vrijwel een onderdeel van het gehele diafragmatoppervlak. Dit membraan wordt uitgerekt tussen twee magneten en beweegt ook zodra er muzikale elektronen door de spoel stromen.

Magnetostatische transducers bieden de beste geluidskwaliteit

Het diafragma van de magnetostatische en zijn verwanten, de elektrostatische transducers, is veel lichter dan in dynamische systemen en wordt ook over het hele oppervlak aangedreven. Daarom kan het zelfs de beste instructies van de aandrijfcilinder volgen – en alleen die. Het is vrijwel vrij van ongewenste gedeeltelijke oscillaties die niet in de muziek voorkomen.

Het ontwerp van een magnetostatische transducer is echter een uitdaging en kan meestal niet zo goedkoop worden gerealiseerd als met dynamische transducers. Meer over de verschillende transducersystemen is te vinden op Wikipedia.

Hoe we hebben getest

We laten elke koptelefoon een bepaalde opnametijd toe voor de luistertest. We vinden de circulerende informatie van enkele dagen of zelfs weken hiervoor overdreven; al na een paar uur verandert het geluid niet echt meer.

Integendeel: Als we ervan uitgaan dat een apparaat, of het nu een koptelefoon, een luidspreker of zelfs elektronica is, dagen of wekenlang zou moeten spelen, moeten we er dus van uitgaan dat deze apparaten aan een even snel verouderingsproces onderhevig zijn.

Daarom testen we alle modellen na een korte inbraakperiode op een hoogwaardige stereo-installatie en op een speciale hoofdtelefoonversterker. De luisteraars, die voornamelijk mobiel zijn, moeten hun potentieel ook bewijzen op mobiele muziekspelers en smartphones.

Omdat niet elke hifikoptelefoon de lage impedantie van de uitgang van de smartphone aankan, hebben we koptelefoons met een impedantie van 100 ohm of meer uitgesloten van mobiel gebruik. Naar onze mening geldt dat ook voor koptelefoons in open design, omdat een ongestoorde muziekbeleving buiten nauwelijks mogelijk is. Omdat ook hier de overgangen vloeiend verlopen, worden de kwaliteit van de afwerking, de apparatuur en het geluid zeker meegenomen in de beoordeling.

In verschillende testrondes hebben we 33 koptelefoons getest, waarvan er nog 33 beschikbaar zijn, bijna gelijk verdeeld over de categorieën stationair en mobiel. We beluisteren alle koptelefoons in een testronde in vergelijking en testen ze met alle populaire muziekgenres. Persoonlijke voorkeuren worden in de geluidsevaluatie grotendeels genegeerd. In plaats daarvan hebben we geprobeerd een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de geluidskarakteristieken te geven. Daarbij houden we ons terughoudend met de evaluatie, omdat die onvermijdelijk subjectief is.

Onze lijst met zorgvuldig gekozen hoofdtelefoons:

  1. favorietli-thumbnail
    BEYERDYNAMIC DT 1990 PRO
    Met de Beyerdynamic DT 1990 PRO hoor je elk detail van je eigen producties. Deze koptelefoon heeft een frequentiebereik van 5 tot 40.000 Hertz. Hierdoor worden zowel de lage als de hoge tonen helder en gedetailleerd weergegeven.

  2. li-thumbnail
    SENNHEISER HD 660 S
    Met de HD 660 S heeft Sennheiser een klassieker in een nieuw jasje gestoken. Dankzij de nieuw ontwikkelde drivers reageert deze koptelefoon strakker dan zijn voorganger. Door het brede frequentiebereik van 10 tot 41.000 Hertz klinkt de hoofdtelefoon gedetailleerd.

  3. li-thumbnail
    SONY MDR-Z7M2
    Geniet van een hoogwaardige geluidsweergave met de Sony MDR-Z7M2. Dankzij het frequentiebereik van 4 tot 100.000 Hertz klinkt het geluid gedetailleerd en luister je naar Hi res audiobestanden. Zo komen je favoriete nummers dichter bij de originele studio opname.

[ scroll naar beneden voor een gedetaileerd overzicht ]

[ux_products type=”row” cat=”191″ products=”4″ offset=”10px” order=”asc”]

FAVORIET

blank

Beyerdynamic DT 1990 Pro

Adviesprijs

489,-

blank

55.963 andere kochten dit product

Met de Beyerdynamic DT 1990 PRO hoor je elk detail van je eigen producties. Deze koptelefoon heeft een frequentiebereik van 5 tot 40.000 Hertz. Hierdoor worden zowel de lage als de hoge tonen helder en gedetailleerd weergegeven. Je muziek klinkt extra natuurgetrouw door de open klankkasten. Dit komt doordat er geen geluidsdruk in de oorschelpen wordt opgebouwd. De koptelefoon heeft een stevig en lichtgewicht ontwerp, terwijl de oorkussens zich naar je oren vormen. Op deze manier werk je urenlang comfortabel in de studio aan je nieuwste nummer.

bekijk prijs bij bol.com bekijk prijs bij amazon bekijk prijs bij coolblue

“Top kwaliteit voor een zeer scherpe prijs”

De DT 1990 Pro van Beyerdynamic is in alle opzichten een zeer indrukwekkende hoofdtelefoon. Niet alleen is de constructie van deze koptelefoon stevig en duurzaam, dankzij de high-resolution Tesla drivers krijg je een een breed, dynamisch, en natuurlijk mogelijk stereo-geluid te horen. De oorkussens zijn uit zeer comfortabel stof vervaardigd en met traagschuim (memory foam) gevuld zodat je lange studiosessies kunt houden en tegelijk haast vergeet dat je de hoofdtelefoon draagt!

Jaime Valk

Met de DT 1990 Pro heeft Beyerdynamic een echt statement gemaakt: Oorspronkelijk ontworpen als een onomkoopbaar hulpmiddel voor gebruik in de studio, hebben de open koptelefoons vanaf het begin van hun carrière een grote populariteit genoten bij muziekliefhebbers. Het wordt geleverd met twee paar oorkussens, die elk een iets andere afstelling van het geluid mogelijk maken. De DT 1990 Pro is een van de beste en meest duurzame hoofdtelefoons op de markt, en het is niet eens bijzonder duur.

De DT 1990 Pro volgt het designprincipe met open capsules. In tegenstelling tot een high-end hoofdtelefoon wordt de aansluitkabel slechts in één capsule, de linker, gestoken. Beide zijn te danken aan professioneel gebruik: zowel de insteekbare aansluitkabel als de enkelzijdige kabelgeleiding – men wil immers niet verstrikt raken in de kabelwarboel in een opnamestudio of soortgelijke werkomgeving. Bovendien kunt u met de enkelzijdige kabelgeleiding direct zien hoe de handset er omheen moet worden geplaatst.

Het nadeel is dat de rechtercapsule een iets langere kabel heeft, die vanaf de linker door de beugel moet worden geleid. Als u zo’n gevoelig gehoor heeft dat u daadwerkelijk een verschil tussen de kanalen kunt horen, moet u een van de alternatieven kiezen.

Zoals het een werkgereedschap betaamt, wordt de DT 1990 Pro geleverd in een harde koffer met een duurzaam oppervlak. Naast de hoofdtelefoon is er ook ruimte voor beide aansluitkabels, want naast de gladde kabel is er ook een opgerolde kabel bij de levering inbegrepen. Beide kabels hebben standaard een kleine 3,5 millimeter plug, waarop de 6,35 millimeter adapter vastgeschroefd kan worden. Deze adapter wordt ook meegeleverd, evenals een tweede paar oorkussens. Deze zijn echter niet bedoeld als reserveonderdelen, maar zorgen voor andere accenten in het geluid.

Het draagcomfort van de twee kussentjes is in beide gevallen even goed: ze omsluiten de oren royaal en zijn ook zo dik dat de oren nergens stoten of schuren. De DT 1990 Pro heeft een hogere contactdruk dan bijvoorbeeld de HD 800 S van Sennheiser. De oorkussens en de even royaal gevoerde hoofdband verdelen de druk zo gelijkmatig dat de DT 1990 Pro ook bij langere luistersessies comfortabel te dragen is.

Het begin was de EDT 1990VA, de kussens voor een meer analytisch geluid. De DT 1990 Pro mocht een live concert van de Ierse muzikant Christy Moore gaan opnemen. Het concert vond plaats in een club in Dublin en we waren benieuwd of de DT 1990 Pro erin zou slagen om zowel de intieme clubsfeer als de kenmerkende stem van de zanger en zijn gitaarspel authentiek over te brengen. Al na de eerste snaarspelen bracht de DT 1990 Pro ons meteen naar de kroeg – vlak voor het podium, waar waarschijnlijk ook de opnamemicrofoons werden geplaatst. We krijgen snel een (luister)indruk van de grootte van de zaal en de stemming van de muzikant en de andere gasten.

Indrukwekkend dynamisch geluid.

De DT 1990 Pro heeft al een uitstekende ruimtelijke beeldvorming bereikt – en niet alleen met deze opname. De indruk dat je in een concert of opnamestudio direct voor de muzikant zit, wordt echter ook ondersteund door de snelle reactie van de koptelefoon op de kleinste details. Je kunt dus letterlijk het tokkelen van de gitaarsnaren voelen en de stem is niet alleen sonoor, maar heeft ook de kenmerkende boventonen die het soms nogal hard en bijtend laten klinken. De DT 1990 met deze pad is inderdaad een onmiskenbaar analytische hoofdtelefoon, maar toch ontleedt hij de muziek niet, maar speelt hij dynamisch, snel, maar altijd als uit één stuk.

Na een paar uur analytisch luisteren met een leuke factor, vervangen we de pads door de EDT 1990VB – voor een gebalanceerd geluid, wat dat ook moge betekenen. Verrassend genoeg ervaren we dit onmiddellijk, hoewel de veranderingsprocedure niet gemakkelijk is, tenminste zolang men niet een bepaalde routine heeft.

Alternatieve oorkussens voor geluidsafstemming.

Ook al laat dit geen korte A-B vergelijking toe, het verschil in geluidskarakteristieken is snel merkbaar: de DT 1990 komt nu met meer druk in het lage en fundamentele bereik (hoewel we daar vroeger niets gemist hadden), en Christy Moore lijkt nu achter een dun gordijn te zitten. Hoe dan ook, de B-pad neemt de scherpte van de punten een beetje over zonder ze volledig af te ronden. Het geluid wordt wat aangenamer, meer ontspannen, maar zonder tempo en impulsiviteit te verliezen.

Geen twijfel mogelijk, de DT 1990 Pro is een echt uitzonderlijk talent, en tonaal een van de meest coherente hoofdtelefoons die we tot nu toe hebben gehoord. De kracht ervan ligt in het vermogen om zelfs de fijnste muzikale structuren adequaat aan te pakken zonder de muziek als totaalkunstwerk te compromitteren. Bovendien is de DT 1990 Pro bijna tegen een spotprijs verkrijgbaar, althans gezien de ervaring dat zelfs hoofdtelefoons die twee keer zo duur zijn, niet twee keer zo goed klinken – laat staan dat ze twee keer zo goed gemaakt zijn.

GOEDE KEUZE

Sennheiser HD 660 S

Adviesprijs

399,-

blank

96.325 andere kochten dit product

Met de HD 660 S heeft Sennheiser een klassieker in een nieuw jasje gestoken. Dankzij de nieuw ontwikkelde drivers reageert deze koptelefoon strakker dan zijn voorganger. Door het brede frequentiebereik van 10 tot 41.000 Hertz klinkt de hoofdtelefoon gedetailleerd. Dat zorgt ervoor dat de HD 660 S geschikt is voor de meest veeleisende luisteraar, want de hoge en lagen tonen zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Het geluid klinkt ruimtelijk door de open klankkast. Daardoor is de koptelefoon vooral geschikt voor thuisgebruik. Door de comfortabele oorschelpen draag je deze Hi-Res koptelefoon met gemak een hele dag zonder gloeiende oren te krijgen.

bekijk prijs bij bol.com bekijk prijs bij amazon bekijk prijs bij coolblue

Met de HD 650 biedt Sennheiser al jaren een beproefde open koptelefoon voor high-end hifi-toepassingen. De fabrikant uit Nedersaksen heeft nu het opvolgingsmodel HD 660 S toegevoegd.

Deze elegante, decoratieve open-oor-hoofdtelefoon heeft een matzwarte afwerking en ziet er iets moderner uit dan zijn voorganger, en is voorzien van een stevige opvouwbare hoes. Wat overblijft zijn de onberispelijke afwerking, de elliptisch gevormde drivers en de robuuste, verwisselbare verbindingskabel van zuurstofvrij koper met een vergulde 6,3 mm stekker aan beide zijden, die ook met de meegeleverde kabeladapter naar het 3,5 mm-formaat kan worden omgebouwd. Daarnaast bevat Sennheiser ook een aansluitkabel met een 4,4 mm pentaconplug voor gebalanceerde werking, waarbij de positieve en negatieve klemmen van elk stereokanaal op aparte draden worden geleid, bijvoorbeeld voor gebruik met de eigen HDV 820-versterker.

De HD 660 S is ontworpen voor zowel verfijnd muziekplezier in het comfort van uw eigen huis als voor gebruik in professioneel audiowerk, zoals mixen en monteren.

Naast het herontworpen uiterlijk is de HD 660 S voorzien van een compleet nieuw transducersysteem met gekoppelde drivers met zeer nauwe toleranties, waarvan de membraanbeweging op een verbeterde manier moet worden geleid door een roestvrijstalen gaas. Daarnaast zijn lichtgewicht en dus snel reagerende aluminium spreekspoelen en een naar boven uitgebreid frequentiebereik (10 Hz tot 40 kHz) toegevoegd. Daarnaast is ook de luchtstroom rond de chauffeurs geoptimaliseerd. In tegenstelling tot de HD 650, die al met de hand geselecteerde converters gebruikte, is de HD 660 S volgens de fabrikant bewust meer neutraal gestemd, terwijl er in de HD 650 nog een lichte baskant en een minimale treble dip was voor een afgerond, meer vergevingsgezind klankbeeld. Al met al moet de HD 660 S daarom worden gekenmerkt door een lagere vervorming, verbeterde impulsiviteit, ruimtelijke beeldvorming en weergave van lage en hoge tonen.

De hoofdband is uiteraard in lengte verstelbaar en royaal gewatteerd met schuim met siliconencoating, terwijl de eveneens verwisselbare, nauwsluitende oorkussens met velours zijn bekleed. Dit resulteert in een overtuigend draagcomfort, waarbij de hoofdtelefoon even comfortabel en stevig op het hoofd staat. Door de open constructie is de demping van buitenaf vrij laag en dringt het geluid ook naar buiten door – beide zoals verwacht. Afgezien daarvan valt er niet veel te zeggen, behalve dat de HD 660 S, met zijn impedantie van 150 ohm (vergeleken met 300 ohm in de HD 650), is ontworpen voor gebruik met speciale hoofdtelefoonversterkers, hifi-componenten of professionele opnamestudio apparatuur. Op smartphones werken de koptelefoons natuurlijk, maar leveren geen piekniveaus op. Als u echter wilt zorgen voor optimaal geluidsplezier tijdens het reizen, bijvoorbeeld in een hotelkamer, raden wij u een geschikte hoofdtelefoonversterker of hifispeler aan.

De HD 660 S reproduceert met gemak het volledige hoorbare frequentiebereik, van echte lage tonen tot ver boven 20 kHz. De indrukwekkende detailresolutie en balans maken het de onbeperkte keuze voor hifi-geluidsbronnen en voor elk genre.

Zelfs de HD 650 is zonder twijfel een overtuigende hoofdtelefoon. In een directe vergelijking blijkt de opvolger, indien opgenomen, nog evenwichtiger te zijn, met een fijnere resolutie, meer contouren in het basbereik, stabieler in niveau en iets minder hard in het hoog-midden bereik. Kleine maar toch hoorbare verschillen, die de HD 660 S uiteindelijk tot een superieure luisteraar maken.

De HD 660 S is in geen geval een whitewash. Integendeel, het laat ook duidelijk de zwakke punten van een productie zien, zoals een te vlakke mix. Zo kan men duidelijk geluids- en niveauverschillen horen tussen nieuwere en oudere producties.

Een bijzondere kracht is het lagetonenbereik, dat zonder al te veel nadruk de tonaliteit en dynamiek precies en tot in de kelder met de laagste frequentie laat zien. De strakke en nauwkeurige reactie van de chauffeurs is voorbeeldig en combineert druk en precisie op een overtuigende manier.

De HD 660 S scoort ook in de middenband: stemmen en instrumenten worden duidelijk omlijnd en natuurlijk weergegeven. Zang is gemakkelijk te begrijpen en laat ook het bijbehorende kamergedeelte zien dat hen en solo-instrumenten als violen omhult. Tegelijkertijd is de belangrijke afbakening van verschillende geluidsbronnen op dit kritische gebied ook zeer succesvol.

In het hoge-toonbereik levert de hoofdtelefoon een transparantie en detailresolutie die het geluidsbeeld een schittering geeft die alleen in de hogere prijsklasse te vinden is. Het is niet ongewoon om percussieve details of kleine echo’s te ontdekken die je nog niet eerder hebt opgemerkt. Daarnaast laat de HD 660 S zeker ook de grens zien waarboven een productie te hard kan blijken te zijn – van het grootste belang bij het mengen bij het egaliseren.

LUXE KEUZE

Sony MDR-Z7M2

Adviesprijs

681,-

45.651andere kochten dit product

Geniet van een hoogwaardige geluidsweergave met de Sony MDR-Z7M2. Dankzij het frequentiebereik van 4 tot 100.000 Hertz klinkt het geluid gedetailleerd en luister je naar Hi res audiobestanden. Zo komen je favoriete nummers dichter bij de originele studio opname. Dankzij de HD drivers van 70 mm luister je naar een heldere en ruimtelijke geluidsweergave. Luister je het liefst de hele dag muziek met een hoofdtelefoon op? Dat kan dankzij de oorkussen van zacht schuim. Hierdoor zit de hoofdtelefoon urenlang comfortabel om je oren heen.

bekijk prijs bij bol.com bekijk prijs bij amazon bekijk prijs bij coolblue

De expertise van Sony op het gebied van koptelefoons kan nauwelijks worden overschat. Hoewel het Japanse bedrijf zich al een tijdje niet meer bezighield met hoogwaardige muziekreproductie, is het onderwerp nooit van tafel geweest. Dat komt omdat Sony sinds de introductie van de Walkman in de jaren tachtig van de vorige eeuw mobiele muziekweergave en koptelefoons heeft gecultiveerd en een drijvende kracht is geweest in de ontwikkeling van koptelefoons. 

Zelfs in het pro-segment, dat door Sony betrekkelijk strikt wordt gescheiden van het consumentensegment en waarin de Japanners een veelgeprezen technologie voor radio, film en televisie aanbieden, zijn en waren koptelefoons altijd al een onderwerp. Toen Sony in 2014 de hoofdtelefoonboom lanceerde met het toenmalige topmodel MDR-Z7, kon het bedrijf terugvallen op solide knowhow op het gebied van hoofdtelefoons. De MDR-Z7 is een gesloten hoofdtelefoon die gebruik maakt van enorme 70 mm drivers met membranen van aluminium gecoat vloeibaar kristal polymeer. 

De MDR-Z7 is al ontworpen om symmetrisch te worden aangedreven. Met zijn robuuste constructie heeft hij vandaag de dag nog steeds veel fans. In 2016 introduceerde Sony vervolgens het huidige topmodel, de opengewerkte MDR-Z1R. Ik had al een tijdje geleden het genoegen om het aan u voor te stellen. Eind vorig jaar volgde Sony op met de MDR-Z7M2, een Mark 2 versie van de MDR-Z7. Ook in 2018 introduceerde Sony de digitale audiospeler DMP-Z1. Dit is nog steeds boven de top DAC/hoofdtelefoonversterker model TA-ZH1ES, hoewel de apparaten een andere focus hebben. Terwijl de TA-ZH1ES meer een hoofdtelefoonversterker is, wat te zien is aan de verscheidenheid aan aansluitingen die hij biedt, ligt de focus van de DMP-Z1 op de speler.

Qua geluid voldoet de combinatie aan de hoogste eisen. Gezien de uitstekende prestaties van de MDR-Z7M2 ontstaat er geen behoefte aan een andere hoofdtelefoon. De nummer twee in Sony’s over-ear portfolio levert diepe, rijke bassen die een aangename punch ontwikkelen wanneer dat nodig is, zoals u weet en waardeert met een gesloten koptelefoon. De reproductie is niet zo breed, maar is over het algemeen wat compacter – dit is ook typerend voor het ontwerp en werkt uitstekend. 

Vooral omdat de MDR-Z7M2 een uitstekend onderscheidend vermogen heeft. De resolutie is echt goed, waarbij de vele details perfect geïntegreerd zijn in de muziek en niet kunstmatig opvallen. Een nuance van warmte in de grondtonen is gunstig voor de stemweergave. Wat indruk op me maakt is de drievoudige reproductie. De hoge tonen vallen niet op, over het algemeen klinkt de MDR-Z7M2 hier bijna een beetje gladjes. Het is verrassend hoe lang en precies het bijvoorbeeld het slingeren van een pianotoon kan weergeven. Waar een toon in sommige vergelijkende luisteraars allang is verdwenen, vindt de MDR-Z7M2 nog steeds de nagalm van de fijnste boventonen. 

Deze enorme rijkdom aan details en aandacht voor de mooiste nuances is een talent dat ook de DMP-Z1 onderscheidt. Zelfs in combinatie met andere hoogwaardige hoofdtelefoons biedt het een boeiend, ongelooflijk fijn gegranuleerd geluidsbeeld waar u zich diep in kunt verdiepen. Voordat je er in wegzakt, kan er een dynamische impuls binnenkomen, die je kan laten schrikken, want de grote Sony speler is erg dynamisch.

De Sony MDR-Z7M2 hoeft zich niet te verschuilen achter het veel duurdere Sony topmodel, waarvan hij nogal wat techniek heeft geërfd. Door de gesloten constructie klinkt het iets compacter en krachtiger in de bas, maar biedt het verder een vergelijkbare tonaliteit, resolutie en dynamiek.

(Visited 914 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *